Thy Art Is Murder – Hate

Een mengelmoes van death metal en grindcore
79/100

Thy Art Is Murder, of ze naast het vermoorden van mensen ook muziek kunnen maken gaan we vandaag maar eens ontdekken. Deze  band die in 2007 in Campbelltown, Australië ontstond is nog relatief jong en had voor dit album nog maar 2 EP’s en 1 full-lenght uitgebracht. Het vorige album was voornamelijk een plaat met weinig variatie en vooral de bedoeling om te raggen. We zullen eens kijken of de full-lenght Hate wat variatie bied!

Het album begint met het nummer Reign of Darkness, na een wat duister intro’tje word je even van je stoel geblazen door een strakke ritmische gitaarpartij met een aanvulling van een lekker brutaal vocaal kunstje. Dit nummer is al in meerdere opziichten een stuk beter dan de vorige full-lenght, The Adversary, met name omdat het een stuk technischer en melodischer is dan de vorige plaat.

De nummers Dead Sun en Gates Of Misery zijn toch wel twee nummers waarop duidelijk word gemaakt dat de band duidelijk ook invloeden heeft van het grindcore genre terwijl nummers als Vile Creations en Doomed From Birth meer neigen naar nummers die je op een Deathcore plaat zal vinden. Ook zijn er overduidelijk een groot aantal invloeden op dit album die menig luisteraar zullen laten denken dat ze naar Technical Death Metal zitten te luisteren, maar ook dit misstaat de plaat totaal niet!

De stijl op de tweede full-lenght van Thy Art Is Murder is er een die veel professioneler is ten opzichte van de voorganger, maar toch ook genoeg elementen bevat van de eerste full-lenght om de fans die al wat langer met de band bekend zijn ervan te laten smullen.

Hate is over het algemeen dus gewoon een lekker lomp album dat een stijl van Technical Death Metal, Grindcore en Deathcore laat horen op een interresante manier. De plaat klinkt desondanks toch af en toe wat eentonig maar voor een relatief jong bandje is er nog ruimte noch tijd genoeg om dit te gaan verbeteren.

Releasedatum: 05-04-2013 | Label: Nuclear Blast | Myspace

01. Reign Of Darkness
02. The Purest Strain Of Hate