Interview met Morten Veland van Sirenia

'Wij zijn er voor onze fans!'

Kortgeleden – vlak na ons interview met labelmaatjes Unleash the Archers – mailde Ragherrie ook met het uiterst spraakzame Sirenia-meesterbrein Morten Veland (ex-Tristania). Onder andere het nieuwe album Dim Days of Dolor, de nieuwe zangeres Emmanuelle Zoldan én de Europese tournee met Unleash the Archers en Týr in november 2016 kwamen daarbij ter sprake.

Hallo Morten! Om maar meteen met de deur in huis te vallen: jullie nieuwe album Dim Days of Dolor is nu een paar maanden uit. Hoe werd de plaat ontvangen?
‘Hey Ragherrie! Gelukkig hebben we veel positieve feedback op Dim Days of Dolor mogen ontvangen, zowel van fans als van recensenten. Over de hele linie wordt het album duidelijk beter ontvangen dan onze vorige plaat (The Seventh Life Path uit 2015, red.) en dat is altijd een teken dat je goed bezig bent, ook al zijn het twee compleet verschillende platen. Ik kan me er overigens helemaal in vinden; als ik nu terugkijk op The Seventh Life Path ben ik toch niet helemaal tevreden met het eindresultaat; ik heb het gevoel dat we er niet het maximale uit hebben kunnen halen. Met Dim Days of Dolor hebben we op heel veel fronten een stap voorwaarts gezet – progressie is altijd goed.’

Heb je de zaken deze keer anders aangepakt dan in het verleden?
‘Eigenlijk niet. Ik mag mezelf ondertussen wel een ervaren muzikant en componist noemen, dus ik heb in de loop der jaren een manier van werken ontwikkeld die voor mij persoonlijk goed werkt. Dat kwam met vallen en opstaan tot stand, maar ik durf te zeggen dat ik van fouten uit het verleden heb geleerd en nu een goed systeem heb gevonden. Het gaat overigens echt niet alleen om mij; de professionals om mij heen zijn erg belangrijk voor het creatieve proces. De productie van Dim Days of Dolor verliep dan ook erg prettig. Het componeren ging erg soepel en efficiënt; het laatste jaar is sowieso een erg productieve periode geweest voor mij. Na een aantal wat moeizamere jaren is dat wel prettig; ik haal dus kennelijk iets positiefs uit de tegenslagen die op mijn pad komen. Naast ‘het leven’ zijn ook films, boeken en muziek erg inspirerend – en natuurlijk haal ik ook veel uit de winter en natuur van Noorwegen.’

De professionals om mij heen zijn erg belangrijk voor het creatieve proces

Sirenia heeft acht albums uitgebracht in de 15 jaar dat de band nu actief is. Ben je nooit bang voor writer’s block?
‘Haha nee, eerder het tegendeel: ik schijf te veel materiaal, waardoor het bijzonder lastig is om een selectie te maken voor de songs die op een nieuw album komen. Ook gooi ik veel ideeën weg gedurende het creatieve proces. Oud materiaal dat nog op de plank ligt ‘hergebruik’ ik niet; ik wil dat ieder nieuw album ook écht nieuw klinkt en dus begin ik met nieuwe muzikale ideeën. Ik heb overigens nog nooit last gehad van een writer’s block. Af en toe heb ik echter wel sterk de behoefte afstand te nemen en even ‘iets anders’ te doen. Meestal neem ik dan even pauze van de muziek, zodat ik op een ongedwongen manier nieuwe inspiratie kan opdoen.’

Dim Days of Dolor is de eerste Sirenia-plaat waarop Emmanuelle Zoldan de vocalen voor haar rekening nam…
‘Jazeker. We hebben bewust voor Emmanuelle gekozen als nieuwe zangeres omdat ze zo’n veelzijdige stem heeft. Ze kan vrijwel elke stijl en techniek aan. We werken al meer dan een decennium met haar samen; ze maakte in het verleden deel uit van het koor dat we gebruikten bij onze opnames. Ik ben ook altijd al fan geweest van haar stem en maakte me geen moment zorgen of ze wel bij de band zou passen. Geheel in lijn der verwachtingen waren we erg blij met haar opnames voor het nieuwe album, al is er altijd ruimte voor verbetering. Emmanuelle heeft er met haar zangvariaties voor gezorgd dat Dim Days of Dolor lekker divers is uitgevallen – een flinke stap voorwaarts voor Sirenia. Nu ik nog beter weet wat ze allemaal beheerst, kan ik niet wachten om nieuw materiaal te gaan schrijven dat specifiek is afgestemd op haar stem!’

‘Wisselingen in de line-up zijn nooit plezierig, zeker niet als het de beeld-  en geluidsbepalende zangeres is. In de loop der jaren hebben we een flink aantal frontvrouwen versleten en dat is een flink minpunt, omdat fans zich doorgaans het snelst aangetrokken voelen tot de stem die op een album gebruikt wordt. In het meest ideale geval wisselt een band nóóit van zanger(es). Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen en soms is het ook gewoon een kwestie van overmacht. Onze vorige zangeres Ailyn (Pilar Giménez García) kwakkelt al een aantal jaren met haar gezondheid, en de situatie verergerde de laatste drie jaar flink. Het was voor beide partijen beter om afscheid van elkaar te nemen. We hadden toen twee opties: stoppen met Sirenia of (weer) een nieuwe zangeres zoeken. We zijn voor ons gevoel nog niet klaar met deze band, we willen nog een flink aantal jaren verder met Sirenia!’

In november 2016 tourden jullie door Europa met Týr en Unleash the Archers; we waren erbij toen jullie in Willemeen in Arnhem speelden. Hoe reageerden de toeschouwers op het nieuwe materiaal van Dim Days of Dolor? En hoe beviel de tour als geheel?
‘Het publiek leek erg enthousiast over de nieuwe songs. Vooral met de titeltrack Dim Days of Dolor – dat nummer kreeg bijna net zoveel bijval als onze ‘klassiekers’ zoals The Path to Decay en The Other Side. Ik had zelf wel een goed gevoel over het nieuwe album en ik vind het materiaal erg sterk; toch is het een opluchting als dat gevoel bevestigd wordt in een live-setting, zeker na drastische wisselingen in de line-up. Erg fijn en een geweldig gevoel hoe het publiek reageerde op de nieuwe songs! Emmanuelle is ook echt gegroeid in haar rol als frontvrouw als je haar performance vergelijkt met bijvoorbeeld de show op FemME afgelopen jaar. Het kost gewoon tijd om op elkaar ingespeeld te raken en deze tour was daarvoor bijzonder nuttig. Ik kan dan ook niet wachten om meer op te gaan treden met haar achter de microfoon!’

‘Het optreden in Arnhem ging gelukkig soepeltjes maar de tour verliep – als geheel – nogal surrealistisch door al het internetgedoe rondom de participatie aan de walvisjacht van de zanger van Týr. Wij van Sirenia hebben nooit op walvissen gejaagd dus het was nogal vreemd om dan opeens verzeild te raken tussen alle protesten tegen de walvisjacht. We waren op tournee met in totaal vijf bands waarvan er vier niets met walvissen te maken hebben en dan gaat het uiteindelijk toch maar over één ding, en dat is zonde. Ik wil daar overigens wel aan toevoegen dat de protesters op een respectloze en unfaire wijze te werk zijn gegaan. Ze hadden zich beter kunnen focussen op het bestrijden van het probleem bij de bron dan dit soort ‘symboolpolitiek’ te bedrijven ten koste van deze tournee. De mannen van Týr zijn trouwens bijzonder sympathiek en alle bands werden al snel goede maatjes met elkaar. We hebben er dan ook geen seconde over gedacht de tour af te blazen en daarmee de activisten te laten winnen en onze fans teleur te stellen. Dat laatste is sowieso geen optie voor ons. We zijn er voor onze fans en daar kan niemand verandering in brengen – dat laten we simpelweg niet gebeuren!’

We zijn er voor onze fans en daar kan niemand verandering in brengen – dat laten we simpelweg niet gebeuren!

Je had het al even over FemMe, het Female Metal Event in Eindhoven waar Sirenia in 2016 optrad. Hoe beviel dat?
‘Erg goed! Het is een fijn festival met veel gelijkgestemde bands – en het betekende natuurlijk ons eerste optreden met Emmanuelle als frontvrouw. Ze was bijzonder nerveus (zoals je wel gemerkt zult hebben) maar alles bij elkaar waren we niet ontevreden over haar debuut. Het was een leerzame ervaring en ze is, zoals ik net al zei, enorm gegroeid door de ervaring. FemME was ook leuk omdat er veel overlap zit tussen de fansbases van de optredende bands. Het is dus een heel andere ervaring dan optreden op een ‘normaal’ metalfestival waar doorgaans een aantal fans totaal niet geïnteresseerd is in een deel van de line-up.’

Hoe zien de plannen voor 2017 eruit voor Sirenia?
‘We hebben heel veel plannen voor dit jaar en tegenwoordig plannen we sowieso alles zes tot twaalf maanden vooruit. We speelden afgelopen maand al in Griekenland en Roemenië en deze maand in Israël. We touren in maart door Zuid-Amerika en in mei door Noord-Amerika. Dan staat het festivalseizoen alweer voor de deur. Daarna trekken we vanaf september weer door Europa en we zijn ook nog bezig met wat shows in Azië. Ondertussen ga ik vrolijk verder met het schrijven van nieuw materiaal; dat is een eeuwigdurend proces voor me. Voor mij is optreden net zo belangrijk als in de studio werken aan nieuw materiaal; ik hou van allebei deze aspecten die komen kijken bij het leven als professioneel muzikant.’

Morten, hartelijk dank voor dit interview en tot snel ziens dan maar!
‘Graag gedaan hoor! Ik hoop dat jullie lezers allemaal de moeite nemen om Dim Days of Dolor te checken als ze dat nog niet gedaan hebben. We zien jullie graag later dit jaar weer tijdens onze Europese tournee. Cheers!’

FacebookTwitter