Raven – Screaming Murder Death From Above: Live in Aalborg

vlot en luid
75/100

Eind november 2017 spelen de mannen van Raven een doodgewone show in Aalborg, Denemarken. Ze hebben geen idee dat deze show wordt opgenomen, en zijn zelf dan ook aangenaam verrast met het verbluffende resultaat. De show van een klein uurtje is top opgenomen. Geen ruis of versterkers die beginnen te loeien, je hoort het zoals je het in de zaal hoort.

Raven trapt af met Destroy All Monsters, het eerste nummer van hun laatste album. Het is vlot, het is energiek, maar het is vooral een ontmoeting tussen Iron Maiden en King Diamond. Vlotte duidelijke drums met af en toe hoog gegil tussendoor, dat is de signatuur van Raven. Ondanks dat de band al zo’n 45 jaar bestaat, klinkt frontman John Gallagher nog jong en kwiek.

Raven vervolgt de set met een paar soortgelijke nummers, zoals Hell Patrol en All For One, waarbij Gallagher aan het publiek vraagt: “Are we all together? Are we all for one?” Je hoort het publiek juichen en je hoort aan de band dat ze plezier hebben in de show.

Halverwege de setlist gooit gitarist Mark Gallagher (broer van) er een solo uit van maar liefst vier minuten, waarna de band meteen doorgaat met Tank Treads. Het is een setlist met materiaal uit alle jaren, van elk album wordt wel iets gespeeld. Wat mooi is, is dat het wel als een samenhangend geheel klinkt. Alle nummers passen bij elkaar. Dat kun je saai vinden, maar ergens is het wel knap dat een band al 45 jaar vasthoudt aan een bepaalde sound. Strakke snelle drums, snerpende gitaren en een vocaal bereik dat zowel hoog als laag aankan is wat Raven bijzonder maakt.

Tussen de nummers door wordt weinig gepraat. De mannen spelen vlotjes door de lijst heen, vragen of het publiek nog zin heeft in één nummer, en na Crash Bank Wallop is het klaar.

Raven begon abrupt en eindigt abrupt. Tijd voor rust is er niet. Als een stoomtrein denderen ze van het ene naar het andere nummer zonder onderweg energie kwijt te raken. De perfecte manier dus voor de fans om deze avond nog een keer te beleven.

Releasedatum: 18-01-2019 | Label: Steamhammer/SPV | Website

01. Destroy All Monsters
02. Hell Patrol