Legion Of The Damned – Slaves Of The Shadow Realm

88/100

Hoppakee, dat is nog eens een lekkere binnenkomer voor 2019! We hebben er even op moeten wachten, maar dat betekent niet dat Legion Of The Damned stil heeft gezeten. Sinds de release van Ravenous Plague in 2014 heeft de band zo ongeveer elk land ter wereld bezocht. Logisch dus dat de batterijen even opgeladen moesten worden. Slaves Of The Shadow Realm komt binnen net wanneer we onszelf prepareren voor de drukke kerstdagen en biedt de nodige afleiding van gourmetten en familie.

Laten we meteen met de deur in huis vallen: Legion is nog steeds Legion en klinkt nog altijd als Legion. Geen ingrijpende wijzigingen aan de retestrakke thrash metal met een vette injectie death metal. Hoewel… Sinds Richard Ebish vervangen werd door Twan van Geel sluimert een klein tintje black metal in de riffs. Naast het traditionele beukwerk (zie: The Widow’s Breed) weten de Limburgers subtiele melodische accenten in de riffs te verwerken. Charnel Confession biedt deze kleine wending, maar ook in Slaves Of The Southern Cross, dat in de coupletten en solo weliswaar thrashed als vanouds, maar in het refrein verrassend subtiel te werk gaat, is het te bespeuren. En wanneer je denkt dat Warhounds Of Hades hetzelfde pad bewandelt, krijg toch een Malevolent Rapture-achtige onslaught aan thrash om je oren…

De band weet hun klassieke sound naadloos te versmelten met nieuwe ingrediënten. Soms, zoals het intro van Priest Hunt of Shadow Realm Of The Demonic Mind wordt er zelfs afgetrapt met een orkestraal intro, wat voorheen voorbehouden was aan intro tracks. Albumafsluiter Dark Coronation eindigt de plaat zelfs met duistere orkestratie. Daartussenin is het echter nog aloude ‘LotD’ wat de klok slaat; strakke riffs, beukende Kreator-drums, en Maurice’s smerige geblafte vocalen. Oftewel: gewoon Legion volgens het boekje. Azazel’s Crown, Palace Of Sin, Nocturnal Commando; allemaal lekker beukende tracks, zelfs al zijn ze muzikaal gezien wellicht wat minder spannend.

En dat is genoeg om een dikke vette voldoende mee te scoren. Immers, dit is geen band waarvan verwacht wordt dat ze extreem innovatief of progressief te werk gaan. Integendeel. Hoe meer thrash, hoe beter het klinkt. Slaves Of The Shadow Realm is op en top Legion, maar weet tegelijkertijd ook wat spannende elementen in de mix te gooien. Een verdieping van dat tintje black metal zouden wij niet afslaan, dat kan heel interessant worden. Legion Of The Damned laat ons allemaal weer even zien hoe het hoort. Slayer is dood? Lang leve Legion!

Releasedatum: 04-01-2018 | Label: Napalm Records | Website

01. The Widow’s Breed
02. Nocturnal Commando