Lefutray – Human Delusions

Chileens thrashgeluid
77/100

Ik kan me niet heugen eerder een plaat uit Chili te hebben beluisterd, Lefutray heeft dan ook het genoegen mij kennis te laten maken met de Chileense muzikale keuken. Pittig? Soms, maar niet per se.

Opgericht in 2005 serveert Lefutray me graag een vuig potje thrash voor. Grappig dat elk deel van de wereld zo zijn stempel op thrash heeft weten te drukken. Zo zijn er natuurlijk grote verschillen tussen de bekende Duitse en Amerikaanse thrash, maar weet tevens de Zuid-Amerikaanse thrash-sector er met een flinke dosis agressie en groove uit te springen. Zo ook Lefutray, met alweer hun vierde release.

Daarnaast lijkt death metal een belangrijke invloed te zijn op de muzikale vaarkoers van dit vijftal, niet in de laatste plaats door de rauwe (doch verstaanbare) strot van frontman Juan Vejar (ongetwijfeld uitgesproken als ”Guwan Vegar”). Razende drums (luister bijvoorbeeld eens naar The Wire en New Blood) wisselen de wacht met zwaargestemde midtempo – en met napalm doordrenkte – stukken (The Mist en het afsluitende The Mirage) terwijl, gedurende de 41 minuten waarin het album voorbij dendert, ook de nekspieren getrakteerd worden op groovende episodes (o.a. Labyrinth en The Waiting bijvoorbeeld), welke ook een bekend Brazilliaans karakter hebben, als je weet wat ik bedoel.

De negen tracks tellende lp Human Delusions omhulst een wiegend stukje aan donkere thrash, welke niet zozeer direct voor grote veranderingen gaat zorgen, maar die Lefutray wel naar het grotere publiek zal brengen, gezien de gesloten deal met het prestigieuze Massacre Records. Wellicht dat het Zuid-Amerikaanse klimaat binnenkort plaats gaat maken voor de koudere Europese podia. Mocht dit gebeuren, dan zijn wij erbij om het gade te slaan.

Releasedatum: 24-05-2019 | Label: Massacre Records | Facebook

01. The Wrath
02. The Wolves