King Diamond – Songs For The Dead Live

Om door een ringetje te halen
75/100

Op 25 januari wordt een nieuw livealbum van King Diamond de wereld in gezwiept. Onze interesse is gewerkt, want Songs For The Dead Live, zoals het album heet, is namelijk niet het standaard format wat we gewend zijn. Als je de hele bundel koopt, ontvang je maar liefst 2 dvd’s en 1 cd. Alle drie de schijfjes hebben dezelfde tracklist, maar dvd 1 is het optreden op Graspop Metal Meeting in 2016! Dvd 2 en de bijgevoegde cd zijn van dezelfde opname uit Philadeplhia, gespeeld in theater The Fillmore.

Als je niet zou weten dat je naar een optreden zit te luisteren, zou je denken dat het om een studio-opname gaat. Het geluid is perfect vastgelegd. Strakke drums, felle gitaren en de snerpend hoge stem van Kim Petersen, King Diamond himself, komt helemaal tot zijn recht. Met een tracklist van maar liefst achttien nummers kan de gemiddelde King Diamond-fan in zijn handjes knijpen, al helemaal als je bedenkt dat je twee verschillende optredens krijgt voorgeschoteld!

King Diamond staat natuurlijk bekend om zijn clowneske verschijning met een licht horrortintje, en ook live schroomt de Deen niet om met dit aspect te spelen. Het eerste wat je hoort zijn geluiden die je associeert met een gekkenhuis, of om specifieker te zijn, American Horror Story. Tussen de nummers door horen we fragmenten van wat slaapliedjes lijken. Super luguber. Dit komt extra tot zijn recht als de track Them is afgelopen. De bedoeling is dat je de kriebels krijgt en hier is King Diamond behoorlijk in geslaagd.

Een groep die al sinds 1985 meegaat, heeft meer dan genoeg materiaal om een kekke set mee vol te spelen. Nummers als Welcome Home, Arrival en natuurlijk Abigail (wat het hardste gejuich ontvangt) worden gespeeld en zijn mooi verdeeld over de set.

De band eindigt zijn optreden met een ietwat rustiger nummer (maar natuurlijk niet minder hoog gezongen) en een kleine gitaarsolo. Gedurende de hele opname blijft King Diamond top presteren. De stem van Petersen zwakt geen moment af (die man is al 62, laten we dat niet vergeten) en die instrumenten klinken zoals op plaat. Als je deze bundel koopt, heb je een perfecte herbeleving van die avond in 2015 en die dag in 2016.

Releasedatum: 25-01-2019 | Label: Metal Blade Records | Website

01. Out From The Asylum
02. Welcome Home