Kadinja – Super 90′

85/100

Kadinja is hot! Niet vreemd dat de Fransmannen in 2018 en 2019 de zalen onveilig maken met Vola (nog zo’n groeidiamant) en het, in ’t progressief technische /djent metalwereldje, grote Monuments. Helaas moest ik verstek laten gaan begin oktober (deze jongen had immers al een ticket voor Greta van Fleet op zak), maar tezamen vormen de drie een affiche om van te watertanden!

Dat Kadinja potentie heeft bewijst Super ’90; niet alleen volgt deze plaat
(ondanks de nodige bezettingswisselingen) na 23 nette maanden Ascendancy (2017) op, ook is de band reeds getekend door Arising Empire (sub-label van Nuclear Blast), waartoe o.a. ook Novelists en (ons eigen) The Charm The Fury toe behoren. Eerstgenoemde lijken me overigens potentieel toekomstige ‘tour buddies’ bij uitstek!

Dat de plaat een ode is aan de jaren 90 moge net zo’n grote verbazing heten als het feit dat je je piemelotje verbrand wanneer je deze in een pruttelende frietpan deponeert. Verwacht echter niet dat de plaat bol staat van nu metal-invloeden, het is immers progressieve én technische metal welke de klok slaat binnen het vijf inwoners tellende Kadinja-kamp. Hoewel de heren echter ook duidelijk het gevoel voor groove en melodie uit de jaren 90 hebben geërfd, zo bewijst openingstrack Empire van meet af aan.

Invloeden van (met name) tourgenoot Monuments, Periphery en big boss Meshuggah liggen dicht aan de oppervlakte, zij het zeer zeker geen Ctrl-C > Ctrl-V! Daarnaast lijkt de band met dit album een stap voorwaarts te zetten. Complex, maar ergens ook doorgrondelijk, zonder een overdaad aan te poppy zanglijntjes.

Eén van de hoogtepunten op Super 90′ is wat mij betreft Veronique (goddomme, altijd weer die vrouwennamen die het ‘m doen!): een complexe lapjeskat van zeven minuten met een aanstekelijk refrein. Frontman Philippe Charny Dewandre zingt, schreeuwt en kreunt op deze track alsof zijn leven ervan afhangt. Epistime is een akoestische remake van de track die op debuut Ascendancy staat. Haast onherkenbaar, maar het gunt de luisteraar wel even wat rust in de oren. De met gospel gegratineerde, grotendeels instrumentale, afsluiter Avec tout mon Amour bezegelt het album op meer dan verdienstelijke wijze!

Super 90′ is 52 minuten aan djenterig genot. Mierenneukerig als dat we zijn, zouden we, met een kritische bril op, willen beweren dat het geheel nog wel beklijvender zou kunnen, zo bewijst bijvoorbeeld Phronesis (2018), de laatste telg van Monuments. Maar dat Kadinja op het punt staat om in te voegen op de grote progressieve snelweg staat als een paal boven water. De band laat horen gegroeid te zijn in de afgelopen twee jaar en zorgt met haar tweede telg voor een goed begin van het muzikale jaar!

Releasedatum: 18-01-2019 | Label: Arising Empire | Facebook

01. Empire
02. From The Inside