Heart Of A Coward – The Disconnect

Losgekoppeld? Zeker niet!
80/100

Het hartje van de Britse formatie Heart Of A Coward is nog steeds kloppende (nuja eerder: pompende) ondanks het vertrek van voormalig Sylosis-frontman Jamie Graham.

Toen het bericht me in maart 2017 ter ore kwam dat de zanger ditmaal ‘HOAC’ verlaten had, baalde ik stiekem wel een beetje. Met hem aan het roer wist Sylosis immers het erg sterke Conclusion Of An Age (2008) voort te brengen en ook de laatste telg van HOAC was, op zijn zachtst gezegd, zééér verdienstelijk te noemen. Wat zou de band er immers voor terugkrijgen?

Inmiddels zijn we een dikke twee jaar verder en is de band niet bepaald bij de pakken neer gaan zitten. Met nieuwe brulboei Kaan Tasan (tevens No Consequence) in de gelederen heeft de band de draad weer opgepakt en zetten ze met The Disconnect hun reis vol progressieve metalcore gewoon voort. Een avontuur wat inmiddels vier hoofdstukken omhelst en waarin de band met elk album lijkt te groeien.

Het eerste teken van muzikaal leven werd in maart 2018 gegeven, een jaar na het vertrek van Jamie, via de track Collapse. Vrijwel direct werd duidelijk dat weinig van zowel de muzikale als de vocale richting werd afgeweken. De bijzonder groovy riffs staan nog steeds als een huis en ook de stem van Tasan past goed binnen het bandgeluid, hoewel de strot van de nieuwe minstreel toch wel ietsje scheller en minder zuiver is dan zijn voorganger (hoewel clean stukken als Return To Dust toch wel het oor weten te strelen). Doch, het is geen verschil van dag en nacht, zoals bijvoorbeeld bij Fallujah recentelijk wél het geval was. Persoonlijk kan ik wel spreken van een kleine opluchting.

Aan The Disconnect de immens zware taak om het laatste wapenfeit Deliverance (alweer uit 2015) minimaal te evenaren. Dat dit niet totaal gelukt is, moge geen verassing heten, een magnum opus trachten te overbluffen is immers niet appeltje eitje. Dit wil echter niet zeggen dat The Disconnect een slecht album is, allesbehalve zelfs! HOAC is en blijft namelijk een kei in het schrijven van heerlijk ( proggy) groovende metalcore tracks met een beklijvend karakter. De tien nummers voelen dan ook vrij snel vertrouwd aan en de plaat luistert erg soepeltjes weg.

Ondanks dat The Disconnect niet tot de beste plaat van de band kan worden gerekend, is de release wel bovengemiddeld goed te noemen. Heart Of A Coward heeft het in de vingers om het nog veel verder te schoppen, The Disconnect bewijst dit. Hopelijk blijft het rustig binnen de bezetting en kunnen we, binnen twee á drie jaar, horen wat de theeleuters nog meer op hun technische kerfstok hebben.

Releasedatum: 07-06-2019 | Label: Arising Empire | Facebook

01. Drown In Ruin
02. Ritual