Ghost Iris – Apple Of Discord

Thank you Denmark!
85/100

Denemarken is nu niet echt het land wat bekendstaat om haar rijke metalscene. Veel verder dan Hatesphere, Pretty Maids, (natuurlijk) Volbeat en (dajuh) King Diamond / Mercyful Fate kom ik zo eventjes niet. Laat staan een potje progressieve metalcore. Ghost Iris mag dan ook een welkome verrassing heten en laat met Apple Of Discord op een erg positieve
manier van zich horen!

Apple Of Discord is inmiddels alweer het derde album voor de sinds 2015 opererende band, welke in 2016 reeds de prijs voor het meest gestreamde Deense metalalbum in de wacht wist te slepen. Hoog tijd dus dat de band ook buiten de eigen landsgrenzen de nodige zieltjes gaat winnen. En met Apple Of Discord lijkt niets de band ervan te weerhouden om dit in 2019 te bewerkstelligen!

Wat dit album zo goed maakt is de juiste muzikale combinatie tussen progressieve metal, djent en metalcore. Door hierin een verfijnde balans te bewaren zijn de nummers (zowaar) geen dertien in een dozijn metalcore-tracks, maar weten ze wel de juiste snaar te raken en zich zo toch tot ware oorwurmen te ontpoppen. Daarnaast zijn er ook nog de vocale prestaties van frontman Jesper Vicencio Gün, wie zich zowel over de grunts als de cleans ontfermt en hiermee een tien en een griffel weet binnen te harken. Waar menig band hier twee zangers voor inlijft (hoi SikTh!), bestuurt deze beste man het vocale roer succesvol in zijn uppie!

Wanneer de (toch ietwat lange) intro Apple Of Discord zijn plicht heeft vervuld, is het genieten geblazen met uiterst gelikte tracks als The Devil’s Plaything, (mijn favoriet) Final Tale, The Rat & The Snake en Cowardly Pride. De productie is eveneens om door een ringetje te halen; op de gehele plaat is dan ook geen slechte track te ontdekken.

Als deze plaat de band niet een portie meurende windeieren gaat leggen, dan weet ik oprecht niet wat ze anders zouden moeten doen. Ohja, wat ze wél hadden moeten doen was gewoon samen met Soen en Wheel naar Prognosis in Eindhoven komen op 22 maart. Eenieder boven de rivieren welke de dag erop naar Amsterdam zal afreizen voor dezelfde tour inclusief Ghost Iris: zet dit album van tevoren op ‘repeat’. Wij wensen je alvast veel luistergenot aldaar!

Releasedatum: 22-02-2019 | Label: Long Branch Records | Facebook

Tracklist
01. Apple Of Discord