Born From Pain – True Love

Maatschappijkritisch op hun best!
77/100

Met True Love komt één van ’s lands grootste hardcore bands (zo niet, dé grootste) alweer met haar achtste plaat over de boeg. Afkomstig uit de Oostelijke Mijnstreek (waar ook o.a. Heerlen en Kerkrade onder vallen) opereert Born From Pain al sinds 1997 in het Europese hardcore-circuit, waarin ze nog steeds erg geliefd zijn en geroemd worden.

In 2017 zagen we Limbabwianen nog op de Desselse weide, waar we op de Graspop-donderdag mochten genieten van hardcore-knallers als The New Hate, Stop At Nothing, Sons Of A Dying World en natuurlijk Rise Or Die. In 2014 liet de band voor het laatst van zich horen middels Dance With The Devil: het is dus weer hoog tijd voor een flinke trap onder de kloten!

Op True Love neemt de band een maatschappijkritische houding aan. Er wordt gezongen over de neerwaartse spiraal van de Oostelijke Mijnstreek en de hierbij behorende verloedering waarvan o.a. een toename aan (dodelijk) drugsgebruik een direct gevolg is, waar ook de album-openende nieuwslezer over bericht op Glück Auf (”veel succes”). Door frontman Rob Franssen wordt op de nieuwste telg gezongen over het opgroeien in een verpauperde en vergrijzende stad (Antitown), waarin tevens licht aan de horizon lijkt te gloren met de komst van nieuwe generaties (New Beginnings). Dit alles natuurlijk onderbouwd met het kenmerkende Born From Pain-geluid, welke beukt maar ook een licht melodische touch heeft.

Aangezien de band haar sporen in de hardcore-scene reeds lang en breed heeft verdiend, stonden voor True Love dan ook een aantal bevriende gastzangers te popelen om een mopje mee te schreeuwen: zo komt Chris Robson van TRC op New Beginnings zijn strot laten horen, terwijl ook recentelijke tourgenoot Freddy Cricien van Madball even met de spierballen komt rollen op Bombs Away.

Born From Pain blijft op True Love trouw aan het toonaangevende geluid van de band. Niks geen rare fratsen en bijzondere wendingen, het The New Future-geluid uit 2012 heeft de band definitief aan de wilgen gehangen. Gelukkig maar, zo zullen de meesten van ons wel beamen: de anti-commerciële houding en maatschappijkritische visie gedijen toch beter bij een potje oldskool hardcore!

Releasedatum: 15-02-2019 | Label: BDHWC | Facebook

01. Glück Auf
02. Antotiwn