Blacklist 9 – Mentally Ill, Legally Sane

Blacklist 9 gaat niet zorgen voor een opleving
65/100

Zo vader, zo zoon. Deze vlieger gaat niet alleen op voor bijvoorbeeld Max en Zyon Cavalera in Soulfly, maar ook voor vader Kyle en
zoon Lonnie Silva van Blacklist 9. Met Mentally Ill, Legally Sane brengt dit (van origine) vader-zoon project hun acht nummers tellende debuut ten gehore.

Na de onheilspellende intro Azzip vliegen de grooves je om de oren en laat de vierkoppige formatie, binnen de grenzen van een half uur, horen de muzikale mosterd te halen bij (met name) Pantera, Soulfly en Slipknot, niet toevallig ook de bands welke door hen als grootste inspiratiebronnen worden genoemd. In vocaal opzicht lijkt Graham Fletcher tevens bij wijlen de jankerige schwung te hebben van KoRn’s Jonathan Davis (Kali Smile) of het rappende van RATM-frontman Zack de la Rocha (Madness). Niet erg vreemd, aangezien groove metal en nu-metal bijzonder veel raakvlakken hebben.

Probleem bij Blacklist 9 is dat hetgeen we horen allemaal in de categorie ‘nét niet’ valt. De vocalen zijn niet erg spectaculair te noemen (hoewel de beste man wel lekker kan grommen), de grooves zijn wel oké maar niet wereldveranderend te noemen en de songwriting is soms wel erg primitief te noemen. Mijn vermoeden is dan ook dat Blacklist 9 met Mentally Ill, Legally Insane zeker niet boven de middelmaat uit zal stijgen.

Groove metal en nu-metal hebben een belangrijke muzikale voetafdruk in de muzikale historie, maar bijzonder levendig is deze scene anno 2019 niet echt meer te noemen. Blacklist 9 gaat hier met hun eerste worp helaas geen verandering in aanbrengen, hoewel de band wellicht leuk opwarmmateriaal is voor één van eerdergenoemde bands. Maar niet meer dan dat.

Releasedatum: 22-03-2019 | Label: Eclipse Records | Facebook

01. Azzip
02. Stand In Line