Beast In Black – From Hell With Love

P'AOR' metal
88/100

De eerste plaat van Beast In Black, Berserker, hebben we bij Ragherrie overgeslagen. Dat lag niet aan uw nederige kaasconnaisseur, want die plaat staat nog steeds muurvast in de top 5 van 2017. We maken het goed door deze tweede worp grondig onder handen te nemen.
Even voorstellen: Beast In Black is het vehikel van Anton Kabanen, nadat hij onvrijwillig de gitaar in Battle Beast moest neerleggen. Hoe zijn voormalige kompanen het ervan af brachten lees je hier, maar met Beast In Black liet Kabanen horen waar de kracht van Battle Beast daadwerkelijk vandaan kwam. Stevige power metal, met een scheut heavy metal en een fikse, maar dan ook echt forse, lading 80’s pop. From Hell With Love volgt krap anderhalf jaar na Berserker, en opent na voorprogramma-shows voor Nightwish en Rhapsody de deur voor een headlinertour.

Alleen drummer Atte Palokangas was er nog niet bij op het debuut, verder is de band exact gelijk. Niet dat dat uitmaakt, want naast Kabanen is de enige die verder een duidelijke stempel op de muziek drukt zanger Yannis Papadopoulos. Deze man kan zingen.. Oef! De muziek is perfect voor zijn piepend hoge falset, en de ijzingwekkende Rob Halford-hoogtes haalt hij moeiteloos, zonder aan kracht in te leveren. Ook in de lagere regionen staat hij zijn mannetje, hoewel hij dan wel vrij vrouwelijk klinkt. Van accent geen sprake, dat is weleens anders bij Grieken. Beast In Black liet op Berserker al horen een mix tussen pop en metal te maken, met de nadruk op metal, maar soms slaat de balans wel een beetje door. Op From Hell With Love is de balans redelijk gelijk, maar soms slaat hij opnieuw door. Naar pop. Vooral pop. De enige echte metaltrack is het Manowariaanse This Is War, met puntige riffs, een glorieus refrein en weinig opsmuk van toetsen. Dat staat haaks op de rechtstreekse pop-aanpak van de singles Sweet True Lies en Die By The Blade. Beide songs zijn extreem catchy, met kazige refreinen, en overdreven 80’s keyboardwerk.

Helemaal 80’s wordt het met True Believer, dat niet alleen qua titel klinkt als True Survivor van David Hasselhoff, maar ook in sound een pure synthwave track is, mét metalgitaren. Maar ook wanneer pop en metal in balans zijn is het smullen, met heerlijk tetterende tracks als Repentless en het stampende Heart Of Steel, of Unlimited Power, waarop de disco opeens weer opleeft, maar power metaltrompetten ook de leiding nemen. En dan is er nog de pure ballade Oceandeep. Een langzamer nummer, met nadruk op de zang en piano, maar waar wel wat power in zit gelukkig. Het nummer staat prima in het midden van de plaat, maar wordt keihard overklast door de beukende powerpop metal rondom. Dit soort platen is niet gebouwd voor ballades, maar we roemen de band voor het verbreden van de horizon.

From Hell With Love gaat verder waar Berserker ophield en biedt meer en beter. Voor de echte metalhead is de poppy sound waarschijnlijk too much, maar het marktsegment dat ABBA omarmt – en dus ook Sabaton, Powerwolf, Amaranthe, en natuurlijk Battle Beast – zal smullen. Het album is dansbaar, headbangbaar én meezingbaar. Een tikje fout, maar fout als een jaren 80-album; lekker fout. Het is zo fout dat zelfs de meest ruimdenkende metalhead zich even op zijn hoofd zal krabben. Metal neemt zich soms iets te serieus, en dan is het fijn dat er een album is dat gewoon klinkt als plezier en feesten.

Releasedatum: 08-02-2019 | Label: Nuclear Blast Records | Website

01. Cry Out For A Hero
02. From Hell With Love