Avantasia – Moonglow

Power metal-opera gaat vrolijk door
80/100

Wie Avantasia nu nog als de mindere versie van Ayreon omschrijft, heeft niet in de gaten hoe groot dit project inmiddels is geworden. Edguy is allang het zij-project van Tobias Sammet geworden en niet andersom. Uitverkochte shows met sterrenensembles over de hele wereld en drie verhalen verdeeld over acht albums: Avantasia loopt lekker. Moonglow is die achtste plaat, en het laatste deel in de Mystery Of Time-saga, waarvan we geen enkel idee hebben waar hij over gaat.

Wat we wél weten, is dat Sammet samenwerkt met verschillende zangers; nieuwe vocalisten en oude bekenden. Natuurlijk doet Michael Kiske mee. Natuurlijk is Jorn Lande van de partij. En Bob Catley kun je inmiddels ook geen nieuweling meer noemen. Maar wat denk je van Mille Petrozza? Of Candice Night? Hansi Kürsch?

Een mooi lijstje van vocalisten dus, maar de ingewikkelde conversaties zoals Ayreon dat doet krijgt je niet. Op zijn meest zingen er drie zangers op één nummer, en zelfs dan is er eentje meestal een ‘figurant’. Michael Kiske beperkt zijn inbreng dit keer tot het laatste nummer, het uptempo Requiem For A Dream, wat even de geest van Helloween doet herleven. Want Mooniglow klinkt meer ‘power metal’ dan de symfonisch gerichte voorgangers. Bass drums roffelen en harmonieën zijn talrijk. Book Of Shallows en The Piper At The Gates Of Dawn zijn goede voorbeelden. Hansi Kürsch van Blind Guardian schittert in zijn korte optredens, maar op The Raven Child gaat hij vol in duet met Jorn Lande in een progressieve track die alle kanten uitschiet, maar desondanks coherent blijft. Ongetwijfeld te danken aan Sammets medestanders: arrangeur Miro en producer Sascha Paeth. Wanneer zelfs Mille Petrozza niet vreemd klinkt op een power metalalbum doe je iets goed.

Meest opvallende naam is Candice Night, die het suikerzoete Moonglow zingt met Sammet. Een erg Nightwish-achtige track, die de orkestratie weer wat meer tentoonspreidt, maar zoals gezegd: suikerzoet. Het venijn van Book Of Shallows is foetsie. Ook Lavender en Starlight zijn zoet, maar wel wat meer ‘metal’. Veel anders dan voorgaande Avantasia-albums doet Sammet niet dit keer. De vocalisten lijken soms wel wat samen te smelten, en dan is het stiekem nog best lastig het verschil tussen Ronnie Atkins en Geoff Tate te horen. Maar in tegenstelling tot Ghostlights luistert Moonglow soepel weg en blijft er ook veel meer hangen. De meer op power metal gerichte stijl werkt erg goed maar wat meer vocale variatie had het een paar niveaus hoger kunnen tillen.

Schuif Moonglow maar moeiteloos naast de rest van de albums in je kast, als je daar al meer van Avantasia hebt staan. Aan de ene kant speelt men op veilig door geen gekke dingen te doen, maar tegelijkertijd merk je wel dat power metal weer wat meer in de mix staat. De nummers zijn wat behapbaarder en de hooks zijn sterker en prominenter. Ongetwijfeld dat Avantasia weer een vruchtbare periode tegemoet gaat.

Releasedatum: 15-02-2019 | Label: Nuclear Blast Records | Website

01. Ghost In The Moon
02. Book Of Shallows