Autumn – Stacking Smoke

Kwaliteit boven kwantiteit
84/100

Het was de voorbije jaren angstvallig stil rond de Nederlandse female fronted-groep Autumn. Het laatste album van de sfeervolle progressievelingen, Cold Comfort, zag in 2011 het levenslicht en op wat selecte shows na (bijvoorbeeld tijdens FemME 2015) leek de band behoorlijk op z’n gat te liggen. In 2018 ontwaakte Autumn echter uit de (pseudo-)winterslaap en zoals het spreekwoord luidt: waar rook is (in de vorm van dit nieuwe album Stacking Smoke) is ook (het weer opgelaaide, heilige) vuur.

Er is het nodige veranderd in het Autumn-kamp. Tijdens FemME 2018 kregen we al een smakelijk voorproefje van het nieuwe songmateriaal én de nieuwe (live-)bezetting, met derde gitarist Ronald Landa (ex-Delain) als belangrijkste toevoeging. Het zorgt voor meer muzikale body én een heel scala aan nieuwe muzikale mogelijkheden. Hoewel nieuwe bassist Maurice van der Es nog niet te horen is op het nieuwe album, klinkt de plaat fris en overtuigend, met extra verdieping zonder het typische Autumn-geluid te verloochenen. Sterke songs, meeslepende zanglijnen en veel aandacht voor detail maken van Stacking Smoke een typische koptelefoon-plaat om rustig van te genieten op een gure winteravond. Meteen vanaf opener The Phantom Limb zakken wij beetje bij beetje weg in het aangename melancholische moeras dat Autumn voor ons geschapen heeft, om pas een uurtje later weer te ontwaken als de laatste noten van Beacon wegsterven.

De gelaagde songstructuren, het meanderende gitaarwerk en de prettige zang van Marjan Welman (die het dit jaar druk krijgt, want ook haar andere band Vetrar Draugurinn komt binnenkort met nieuwe muziek) zijn zo maar een paar van de elementen die (naast de eerder al genoemde droevige sfeer) van Stacking Smoke een boeiende luisterervaring maken voor liefhebbers van deze specifieke tak van sport. De muziek is op een fijne manier mellow, maar daardoor zeker niet aan iedere metalhead besteed. Liefhebbers van prog(rock) en dromerige, gelaagde gitaarmuziek kunnen hun hart ophalen, al hoeven mensen met de aandachtsspanne van een goudvis dit album niet eens uit de hoes te halen; zij gaan hier namelijk geen plezier aan beleven. Plezier beleven wij ondertussen zelf echter wel aan deze plaat. Songs als Blackout doen ons namelijk heerlijk dagdromen, terwijl we niet anders kunnen dan de afsluitende Forging Tempests-tetralogie roemen vanwege de doeltreffendheid en schoonheid.

Autumn bewijst op indrukwekkende wijze helemaal terug van weggeweest te zijn. Fans hebben lang op Stacking Smoke moeten wachten maar – net als de band zelf – horen ook wij liever kwaliteit dan kwantiteit. En met de kwaliteit zit het wel goed op dit album!

Releasedatum: 24-01-2019 | Label: Painted Bass Records | Website

01.The Phantom Limb
02. Old Fuel