Ziggurat – Ritual Miasma (EP)

Zwaar, pakkend en duister.
78/100

Het platenlabel Blood Harvest brengt momenteel een stroom aan ep’s uit. En die komen niet alleen uit Scandinavië en de Verenigde Staten, maar ook uit landen als Thailand of, zoals in dit geval, Israël. De band in kwestie heet Ziggurat en is vernoemd naar de soort piramides die in het oude Mesopotamië gebouwd werden. De heren Tohu en Mork vormen samen de band en brengen ons een vorm van zeer extreme black/death metal met ook wat minieme doom/death trekjes. Ritual Miasma is de eerste uitgave van het duo en bevat vijf tracks waaronder een kort intro.De intro Ritual Miasma bestaat uit anderhalve minuut industrial-achtige gitaarklanken die vloeiend overlopen in het eerste nummer Summoning The Giant Serpent. Die track begint nog rustig, maar loopt al snel over in machinegeweer-achtige drums. Omdat zowel Tohu als Mork geen drums speelt komt dit wapengekletter uit een drumcomputer. De melodielijnen worden bepaalt door death-achtige gitaarlijnen. Er is een mooie grunt met een beetje galm die wel wat doet denken aan de debuuttijd van My Dying Bride. De kwade, duistere muziek is af en toe wel een beetje chaotisch. Dat komt niet in de laatste plaats door de productie die niet transparant is en een onheilspellend gevoel overbrengt.

De andere tracks zijn eveneens in de beste black/death traditie geschreven. Blind Faith kent in het begin bijvoorbeeld mooie riffs waarna vooral het geratel van de drums en de grunts te horen zijn, terwijl דיבוק (geen idee wat dat betekent) meer op de black leest geschoeid is. Afsluiter Death Rites Transcendence is een geheel instrumentaal nummer waarbij het tempo naar beneden gaat. Het is een wat berustender nummer, met mooie pakkende riffs en veel double-bass werk. Met deze mooie outro komt er een waardig einde aan deze eerste ep van Ziggurat.

Dit is tevens een ep waar de Israëli’s trots op mogen zijn. Het is weinig bands gegeven om op deze wijze te debuteren. Vooral de intens donkere sfeer die perfect door de productie wordt overgebracht, alsmede de perfecte symbiose tussen de black en death onderdelen oogst bewondering. De band weet een belangrijk euvel in het black/death genre, gebrek aan afwisseling, te voorkomen en klinkt bijzonder overtuigend. Vooral fans van bands zoals Asphyx zouden Ziggurat eens een kans moeten geven. De zang is wel meer een diepe grunt dan de eigenzinnige vocalen van Van Drunen maar muzikaal komt het aardig overeen. Ritual Miasma is al een tijd lang niet uit mijn speellijst te slaan en verveelt ook na talloze luisterbeurten nog geen seconde. Zwaar, pakkend en duister. Wij zijn benieuwd of dit hoge niveau ook op het eerste volledige album doorgezet kan worden.

Releasedatum: 02-03-2018 | Label: Blood Harvest | Facebook

01. Ritual Miasma
02. Summoning The Giant Serpent