Wolfheart – Constellation of the Black Light

Strak, bevlogen en lekker boos
79/100

Het lijkt nog maar ontzettend kort geleden dat de Finse band Wolfheart het sterke album Tyhjyys aan de wereld voorschotelde. Een snelle check leert echter dat dat heugelijke feit toch echt meer dan anderhalf jaar geleden plaatshad. Ondertussen is de band rond Tuomas Saukkonen (ex-Before the Dawn, ex-Black Sun Aeon) alweer toegekomen aan nóg een album vol melancholische melodische death metal. Het nieuwe wapenfeit heeft de welluidende titel Constellation of the Black Light meegekregen.

De plaat begint – opvallend genoeg – met Everlasting Fall, met een duur van dik tien minuten veruit het langste nummer van Constellation of the Black Light. De meeslepende opener is een mooie binnenkomer en de track sleurt de luisteraar meteen mee de wonderschone duisternis in. Veel is bij hetzelfde gebleven, al liggen de nuances weer een tikkeltje anders dan op voorgangers als Tyhjyys en Shadow World. Op dit nieuwe album – het vierde in grofweg vijf jaar tijd – klinkt Wolfheart strak, bevlogen en lekker boos. De folky elementen hebben deze maal een wat bescheidenere rol gekregen, waardoor het album bol staat van typisch Finse, naar droefenis riekende melodeath. De monotone grom van Saukkonen is lekker diep en past prima bij de muziek. Het gitaarspel is ondertussen om van te smullen, met fijne leads en zo af en toe een fijne solo. Subtiele toetsen kleuren het geheel nog wat verder in.

Het lijdend voorwerp van deze recensie is smakelijk, smeuïg en ontzettend melodisch, al heeft het album als geheel wel een paar luisterbeurten nodig om écht te blijven hangen. Over de hele linie is de plaat misschien een tikkeltje minder indrukwekkend en meer ‘standaard’ dan een aantal eerdere releases, al maakt het hoge niveau waarop gemusiceerd wordt veel indruk. Liefhebbers van Finse melodeath zullen dan ook niet teleurgesteld worden door deze plaat; zeker fans van bands als Insomnium zullen kunnen genieten van Constellation of the Black Light, al klinkt Wolfheart net wat gemener dan hun bekendere land- en genregenoten. In november gaat Wolfheart op tournee met (het eveneens Finse) Omnium Gatherum, daarbij zal ook Baroeg in Rotterdam worden bezocht. Wij verwachten veel nieuwe songs, aangezien ook Omnium Gatherum recentelijk een alleraardigst nieuw album uitbracht (The Burning Cold). Op basis van deze nieuwe albums zal dit een heerlijke show worden voor de rechtgeaarde melodeath-lovers onder ons. Check it out, want deze bands verdienen alle support!

Releasedatum: 28-09-2018 | Label: Napalm Records | Website

01. Everlasting Fall
02. Breakwater