Wolcensmen – Songs From The Fyrgen

Authentieke folk voor de winteravonden
78/100

Eerder dit jaar bracht Winterfylleth hun akoestische album The Hallowing Of Heirdom uit. Totaal gestript van alle metalen agressie en ondergedompeld in akoestische gitaren, trommels, en cleane zang. Gitarist Dan Capp liep al even op zijn bandmaatjes vooruit, want hij bracht in 2016 al het album Songs From The Fyrgen in eigen beheer uit onder de projectnaam Wolcensmen. Nu die band zichzelf in de picture heeft gezet, zag Indie Recordings zijn kans schoon en wordt het album opnieuw uitgebracht, dit keer via grote kanalen en met een opgefriste productie.

Wolcensmen lijkt vrij veel op akoestische Winterfylleth – zo bleek al live in TivoliVredenburg. De getokkelde gitaren, met simpele percussie en plechtige zang, zijn min of meer identiek. Beide groepen visten dan ook uit dezelfde Engelse vijver. Maar waar Winterfylleth vooral koorzang laat horen, zingt Dan Capp vooral alleen, met af en toe een tweede of derde laag. Hij toont zich redelijk divers. Zo staat een prachtige compositie als The Fyre-Bough, wat leunt op zang, contrabas, en mystieke sfeer naast een opzwepender stuk als Hoofs Upon The Shymmeringe Path, met dreunende bódhran-trommels die razen alsof de Britten op het punt van aanvallen staan. Wolcensmen maakt echter ook gebruik van keyboards, die sereen een sfeervolle achtergrond voor de gitaren verzorgen. Ze komen echter volop naar voren tijdens de tweede helft van het lange ‘Neath A Wreath Of Firs, dat in die laatste helft volledig leunt op de keyboards.

Songs From The Fyrgen is geen opzwepend werkje, maar een ingetogen verzameling composities, die de winternachten oproepen voor het geestesoog. Wolcensmen kan echter nog niet tippen aan grootheden als Wardruna, en ook The Hallowing Of Heirdom is een stuk beter. Dat zit hem vooral in consistentie en variate. Winterfylleth heeft met hun vijf zangers immers veel meer in huis dan Dan Capp in (praktisch) zijn eentje. Ook gaan sommige stukken, zoals het einde van Yerninge iets te lang door, waardoor de aandacht verslapt. Wat Wolcensmen wel goed overbrengt is de oude, mystieke, Engelse vibe. Het album klinkt alsof het eeuwen geleden gezongen kon worden door de oude barden. Authentiek, dat is het woord dat we zoeken. En zeker iets om in de gaten te houden.

Releasedatum: 30-11-2018 | Label: Indie Recordings | Website

01. Withershins
02. The Fyre-Bough