Winterfylleth – The Hallowing of Heirdom

Aanrader voor fans van alles wat weemoedig en sfeervol is
87/100

In 2014 verscheen via Season of Mist het compilatie-album One And All, Together For Home, een dubbelaar vol exclusieve (semi-)akoestische (neo)folk songs, opgenomen door bekende en minder bekende bands in de folk/pagan-hoek van de internationale black metal-scene. Een van de participanten, naast acts als Primordial en Kampfar, was de Engelse band Winterfylleth. De minimalistische aanpak beviel de vier Briste heren schijnbaar zo goed, dat er nu een volledig akoestisch album op de markt wordt gebracht met de welluidende titel The Hallowing of Heirdom.

Verwacht vooral geen party-folk à la Korpiklaani, maar stel je in op weldoordachte en artistiek-verantwoorde muziek vol nuance. ‘Sfeer’ is altijd een sleutelwoord voor de sound van Winterfylleth, zo bewees ook het meest recente ‘normale’ album The Dark Hereafter (2016) nog. Met de gestripte aanpak op dit akoestische album krijgen de sfeerelementen, die doorgaans een ondersteunende (maar: enorm belangrijke) rol spelen, nu de kans om volledig in de spotlights te treden. En dat bevalt ontzettend goed! We moeten deze plaat dan ook vooral niet beoordelen als een ‘normaal’ Winterfylleth-album met lekkere galopperende heidense black metal, maar als een neofolk-plaat voor fans van acts als Empyrium, Dornenreich of Vàli. Ook de naam van Ulver spookt met enige regelmaat door ons hoofd – dat de leden van Winterfylleth fan zijn van de band van Kristoffer ‘Garm’ Rygg en co. bewezen ze al met hun cover van Capitel I: I Troldskog Faren Vild (omgedoopt tot Led Astray in the Forest Dark) op The Dark Hereafter.

De muziek op The Hallowing of Heirdom is droevig en wonderschoon. Het dozijn nummers is even veelzijdig als boeiend en hoewel dit album zeker niet besteed zal zijn aan black metal-puristen, lusten wij er wel pap van. De heren van Winterfylleth laten met dit nieuwe album zien veel meer te beheersen dan alleen de voor hen ‘gebruikelijke’ pagan/atmo black-discipline.Dit is heerlijke muziek om je door mee te laten voeren; meeslepende songs als The Nymph of de afsluiter-annex-titeltrack zorgen voor kippenvel op onze armen en mistige vergezichten in onze dagdromen. Vervelen doet de muziek geen seconde, zelfs niet nadat we ons erop betrappen deze plaat een hele avond lang op repeat te hebben beluisterd.

Hoewel The Hallowing of Heirdom gepresenteerd wordt als volwaardig album, voelt het vanwege het afwijkende karakter meer als een tussendoortje. Een substantieel en zeer bevredigend tussendoortje – maar toch geen volledige maaltijd. Dat doet overigens niets af aan de kwaliteit of amusementswaarde van het songmateriaal; episch, pakkend, vol smakelijke gitaar- en strijkpartijen en met heerlijk droevige (koor)zang. Deze schijf bevat dan misschien geen metal in welke vorm dan ook, toch is dit een regelrechte aanrader voor liefhebbers van alles wat donker, weemoedig en sfeervol is.

Releasedatum: 06-04-2018 | Label: Spinefarm Records | Website

01. The Shepherd
02. Frithgeard