Weathered Statues – Borderlands

Even iets anders
84/100

Soms pak je als recensent iets dat geheel anders is dan je had verwacht. Dat kan soms positief en soms negatief uitpakken. In dit geval is de verwachte mengeling van atmo, post en doom te reduceren tot 80’s gothic rock, door sommigen ook wel ‘post-punk’ genoemd. De band heet Weathered Statues en komt uit het Amerikaanse Denver. Met Borderlands brengen ze, voor zover valt te traceren, hun debuutalbum uit. Een plaat met tien korte nummers, die tussen de drie en vijf minuten klokken.

Muzikaal gaat de band dus enkele decennia terug in de tijd. Met name Joy Division en Giants Causeway vallen terug te horen, maar ook Siouxsie and The Banshees en The Sisters of Mercy klinken door. Dat betekent donkere, niet-agressieve muziek, bedekt met een deken van melancholie. Een zeer prominente bas, die niet alleen onder de gitaarradar blijft, maar zich ook vrijelijk beweegt en regelmatig nadrukkelijk op de voorgrond durft te treden. Dat kan wellicht bij sommigen voor wat verveling zorgen, maar is anderzijds toch wel typisch voor dit subgenre. Weathered Statues heeft met Jennie Mather een zangeres met een vrij natuurlijk geluid. Ze is niet geschoold, maar levert desalniettemin een acceptabele prestatie.

Eigenlijk doet de muziek verder niet onder voor de eerdergenoemde voorbeelden. Borderlands is verrassend sterk en kent alleen met de saaie zanglijnen op The Widow Sunday een minder moment. Het album start met Corpse Candle dat je direct een basloopje à la Joy Division voorschotelt, waarna het nummer zich ontvouwt tot een 80’s melodieus gothic rocknummer. De band heeft een neusje voor het creëren van interessante melodieën, want het volgende nummer Betrayal klinkt nóg boeiender, met een refrein inclusief ‘wegdraaiende’ gitaren.

Alle nummers op Borderlands zijn compact, maar tegelijkertijd vindt er aan het einde van veel tracks behoorlijk wat herhaling plaats, wat soms enige afbreuk doet aan het totaalgevoel. Maar goed: alleen een kniesoor die zich daar druk over maakt. Hoogtepunten zijn er wél in overvloed, zoals het solide Ossuary waar alles op sublieme wijze samenkomt, of het dreigende Sabbat, waarop de zware ritmesectie heerlijk contrasteert met het luchtige refrein.

As je van 80’s gothic rock houdt, dan is dit een parel die je in huis móét halen. Hier valt bijzonder weinig op te mopperen en heel erg veel op te genieten. Wat een heerlijk debuut, zeker voor Joy Division-adepten en lieden die met weemoed terugdenken aan de jaren 80 . Borderlands is een dijk van een debuut en niets minder dan dat.

Releasedatum: 27-04-2018 | Label: Svart Records | Facebook

01. Corpse Candle
02. Betrayal