Warkings – Reborn

Mysterieus en glorieus
80/100

Gemaskerde bands zijn er zat, maar ze houden zich meestal niet bezig met power metal. Ja, Grailknights, maar dat is iets anders. Warkings plofte krap twee maanden geleden op de wereld uit het niets, en de vier leden gaan gehuld in kostuums van historische krijgers met schedelmaskers op. Wie erin zitten? Bandgeschiedenis? Oorsprong? Geen idee. Door een foutje hebben we ook geen promoblaadje ontvangen. Dus dan zit er niks anders op dan de muziek voor zichzelf laten spreken.

Wat krijgen we? Power metal. Gewoon power metal. Onvervalste, gitaargedreven power metal met heldere zang, catchy refreinen, een licht accent van keyboards om het Europees te houden, en lekkere riffs. Laten we meteen over de grote olifant in de porseleinkast praten: de zanger is onmiskenbaar Georg Neuhauser van Serenity. Op internet discussiëert men hier nog over, maar de aanwijzingen zijn legio (hij speelt een Romein HAHAHA). Teksten over geschiedenis zijn aanwijzing één. Neuhauser is docent geschiedenis en Serenity heeft er ook al zijn handelsmerk van gemaakt. Reborn komt uit via Napalm Records, net als Serenity. Aanwijzing twee. Hun eerste show is met Dragony, een band uit Oostenrijk, net als Serenity, en waar Serenity net een tour mee heeft gedaan. Aanwijzing drie. Zo, het bewijs ligt op tafel. Tevens het bewijs dat het vocaal wel in orde zit, want Neuhauser heeft een kenmerkende en krachtige stem.

Zijn stem is misschien een tikkeltje te gelikt voor de rauwere instrumentatie, vergeleken met zijn hoofdband, maar zijn verstaanbare en nagenoeg accentloze uitspraak helpen de teksten duidelijk over te brengen. De muziek gaat het scala van power metal af, van razende stampers (Give ‘em War), midtempo headbangers (Gladiator, Never Surrender) en beukende marcheertempo’s (Hephaistos, Battle Cry). Alleen een kleffe ballade ontbreekt, tenzij je de gelimiteerde editie koopt. Notitie: die bonustrack is in het Duits. Wie spreken Duits? Oostenrijkers. Dus.

De reguliere plaat is power tot en met. Op Sparta komt Thomas van Debauchery meebrullen (letterlijk), in een lekker clichématig nummertje met alle 300 oneliners netjes op een rij. En tot slot hebben we The Final Battle dat lekker Sabaton-esque van leer trekt, maar de poptoetsen gelukkig achterwege laat zodat we gewoon hard metaal krijgen.

Reborn hangt aan elkaar van cliché achter cliché, vastgeplakt met een kaassausje, maar is overtuigend in wat het poogt te doen. Heel verrast zullen we niet zijn als blijkt dat Warkings een ‘supergroup’ blijkt te zijn, met leden van veel succesvollere bands die even afleiding zoeken. De band speelt op safe, maar past perfect in een power metalscene waar Sabaton, Powerwolf en Gloryhammer de grootste publiekstrekkers zijn. Het luistert lekker weg, is catchy en lekker om op te headbangen. Een leuk plaatje.

Releasedatum: 16-11-2018 | Label: Napalm Records | Facebook

01. Give ‘em War
02. Never Surrender