Wardruna – Skald

Eerbetoon aan de oude Skalden
78/100

Na drie zeer boeiende albums met ‘zijn’ Wardruna (die samen de Runaljod-trilogie vormen) én een dubbele collaboratie met Enslaved-componist Ivar Bjørnson (Skuggsjá en Hugsjá) rees de vraag wat de toekomst zou brengen voor Einar ‘Kvitrafn’ Selvik en Wardruna. De neofolk-muzikant (en tevens ex-drummer van black metalbands als Gorgoroth en Bak de Syv Fjell) gooit het op dit vierde Wardruna-album, Skald, in elk geval over een compleet andere – meer minimalistische – boeg.

Het album lijkt in de eerste plaats een eerbetoon aan de oude Skalden. Skalden waren hofdichters, die een belangrijke positie vervulden in de samenlevingen van de Scandinavische volkeren gedurende de Vikingtijd en de Vroege Middeleeuwen. Hun nalatenschap – een combinatie van geschiedschrijving en mythologische overlevering – bepaalt voor een groot deel onze kennis van het Noordse heidendom, tot op de dag van vandaag. Hun wapens waren voordracht, zang en het wrochten van teksten volgens een strak metrum. Geheel in die lijn neemt Einar Selvik nu de handschoen op: we horen nauwelijks instrumenten en het is eigenlijk louter zijn eigen stem die zorgt voor de overdracht. Daarmee is Skald een breuk met de zwaar op sfeer geënte Runaljod-albums Gap var Ginnunga (2009), Yggdrasil (2013) en Ragnarok (2016). Skald is ingetogen, breekbaar en bij vlagen wonderschoon – maar ook een tikkeltje ééndimensionaal.

Het gebrek aan afwisseling (en percussie), het ontbreken van vrouwelijke zang en koorzang, het ontbreken van sfeerlagen in de muziek – zo kunnen we nog even doorgaan; Skald is duidelijk een atypisch Wardruna-album. Toch is er (behalve de herkenbare stem van Kvitrafn) ook het nodige wat wel vertrouwd is. De ‘skaldic versions’ van de bekende Wardruna-composities Voluspá, Fehu en Helvegen zijn direct herkenbaar maar toch ook compleet anders dan hun Runaljod-evenknieën. Skald mist evenwel iets van de bezwerende en meeslepende sfeer die van de Runaljod-albums zo’n geweldige luisterervaringen maakten. Toch bekoort de minimalistische aanpak en het eerbetoon aan de oude Skalden wel, zij het op een compleet andere manier. Als tussendoortje is Skald dan ook een interessante luisterervaring; ons hart ligt echter meer bij het volle en gelaagde neofolk-geluid zoals we dat kennen van de voorgaande drie albums.

Releasedatum: 23-11-2018 | Label: ByNorse Music | Website

01. Vardlokk
02. Skald