Vreid – Lifehunger

Weldoordacht, sfeervol en toch venijnig genoeg
90/100

Dat Noorwegen en black metal onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, behoeft voor u als zichzelf respecterende metalheads geen uitleg. De vroege jaren negentig liggen inmiddels echter ver achter ons en veel van de notoire bands uit die periode zijn opgehouden te bestaan of vervallen tot veredelde coverbands van zichzelf. Het genre stagneert gelukkig niet, en is misschien wel levendiger dan ooit. Anno 2018 zijn namelijk vooral de artiesten relevant (en interessant) die het oude black metal-geluid weten te combineren met frisse invalshoeken. Vreid is zo’n band. De groep ontstond uit de as van het legendarische ‘Sognametal’-instituut Windir en draait inmiddels al langer mee dan haar illustere voorloper. Met Lifehunger ligt deze maand een sterk nieuw album van de Noorse heren in de winkels.

Album nummer acht bevat acht songs, waarvan een groot deel de inmiddels vertrouwde Vreid-formule volgt. De term “black’n’roll” (een combinatie van black metal en bijna groovende rock’n’roll-elementen) is ook op Lifehunger van toepassing, al dient daarbij wel te worden opgemerkt dat er meer wordt geëxperimenteerd dan op voorgaande albums. De snellere black metal-passages klinken uitgesproken bevlogen, waarbij opvalt dat zanger/gitarist Sture Dingsøyr gemener klinkt dan ooit. Na intro Flowers & Blood trekt Vreid direct stevig van leer met het aanstekelijke (al is dat misschien vloeken in de zwarte kerk) One Hundred Years. Sterk gitaarspel, pakkende melodieën en de zojuist al aangehaalde groove maken dat het lastig is om stil te blijven zitten als deze songs uit onze speakers schalt. Net als je denkt dat je het trucje nu wel door hebt, weet Vreid je toch weer te verrassen, bijvoorbeeld met de semi-dissonante tonen gedurende de mainriff van het titelnummer. Lieflijk akoestisch gitaarspel en zelfs wat cleane zang zorgen voor afwisseling. Met enige regelmaat wordt er wat gas teruggenomen, om kort daarop weer voort te razen.

Nergens vliegt de band uit de bocht; melodie blijft altijd een belangrijke plaats innemen en de productie is voor black metal-begrippen behoorlijk goed verzorgd. De vocale gastbijdrage van Aðalbjörn Tryggvason (Sólstafir) tijdens Hello Darkness is onverwacht en doet ons de oren spitsen. Dit sfeervolle, beladen nummer breekt behoorlijk met de stijl van de rest van het album. Toch is dit uitstapje best geslaagd, al is het maar als ‘rustpunt’ voor het gaspedaal weer wordt ingetrapt tijdens (het bijna aanstekelijke) Black Rites in the Black Nights. Ondanks een speelduur van nog geen veertig minuten vormt Lifehunger een enerverende luisterervaring; eentje die bovendien geen seconde verveelt. Volwassen, weldoordacht, sfeervol en toch venijnig genoeg: Vreid overtuigt, boeit en doet de haren wapperen alsof het allemaal de gewoonste zaak van de wereld is. Dikke aanrader!

Releasedatum: 28-09-2018 | Label: Season of Mist | Website

01. Flowers & Blood
02. One Hundred Years