Vitamin X – Age Of Paranoia

Internationale Nederpunk
83/100

Wie Nederlandse punk zegt, zegt Vitamin X. Al 21 jaar is deze Amsterdamse band een vaste waarde in de internationale punkscene met hun snelle, thrashy punkrock. Een blik op de tracklist zegt al genoeg. Zestien nummers in 28 minuten, waarvan de langste 2:45 duurt. Jep, dat is punk. Het heeft even geduurd voor de band met een opvolger van About To Crack kwam, die plaat dateert alweer uit 2012. In die tijd is er meer dan genoeg in de wereld gebeurd om je boos over te maken, dus aan lyriek geen gebrek.

Vitamin X spekt hun rechtdoorzee punk op met een rock ‘n’ roll attitude, op de oldschool manier, maar ook met een tintje thrash metal/crossover. Niet veel, en elke riff blijft geschreven uit de punkbenadering en niet de metalkant, maar genoeg om een herkenbare sound neer te zetten. Ook de strot van zanger Marko Korac draagt hieraan bij. Aan het bekende recept van de band wordt niet getornd, en dat is maar goed ook, want punk blijft het beste dichtbij de bron. Age Of Paranoia dendert over je trommelvliezen, maar weet ook zonder je volle aandacht je focus naar de riffs, solo’s, en beukstukken te trekken. Zo hebben de nummers Flip The Switch, Short Circuit en de titeltrack een swingende rockgitaar onder de schelle punkriffs liggen, en regelmatig krijgen we net-niet-blastbeats die de punkfurie vol tot standje plankgas duwen. Dat een nummer als Road Warrior niet meer is dan 1:47 aan een riff, smerige basgitaar, en het schreeuwen van de titel maakt niet uit. Dit is punk, alles kapot!

Net als het album maken we deze review niet nodeloos langer dan hij moet zijn. Je kan wel een gedetailleerde analyse van elk nummer gaan schrijven, en een betoog over hoe de volgorde van de nummers logisch is, en goed uitgedacht is, maar de conclusie is hetzelfde. Age Of Paranoia is een punkplaat in de beste zin van het woord. Achter de façade van rammelende riffs en schreeuwzang gaan goede, ervaren muzikanten schuil, en dat hoor je. Natuurlijk is Vitamin X een band die vooral tot leven komt op het podium, maar van achter de speakers krijgen de heren het bloed ook goed aan het pompen. Zoals dat hoort bij punk.

Releasedatum: 18-05-2018 | Label: Southern Lord | Facebook

01. Modern Man
02. Rollercoaster Ride