Vigier’s Summer Storm – F1rst!

Een staaltje vakmanschap
78/100

Vigier’s Summer Storm is een muzikaal project van de Franse gitaarbouwer Patrice Vigier. Sinds de jaren 80 maakt hij vrij exclusieve gitaren, en heeft hij onder andere geleverd aan bands als Deep Purple, Black Sabbath en Toto. Nu wil hij zelf de stap zetten van werken met gitaarhout naar op de planken staan. Zijn Summer Storm-project is in het leven geroepen om een echte Franse progressieve classic rockband neer te zetten en daarmee Frankrijk binnen dit genre op de kaart te zetten.

Dat rockgeluid neerzetten is uitstekend gelukt, met nummers als Summer Storm, Whoever en Free Days. Dit zijn lekkere rocknummers die makkelijk in het gehoor liggen. Met een lekkere rollende baspartij en degelijk gitaarwerk (hoe kan het ook anders?) zetten ze een degelijk staaltje classic rock neer dat niet zou misstaan in een playlist met de grote namen binnen de progressieve klassieke rock. De rauwe, warme stem van zanger Renaud Hantson past hier perfect bij. Zijn accent schijnt een beetje door zijn zangstem heen. In de meeste nummers is dit geen probleem, behalve in Natural Born Lover, een nummer gezongen in Engels én Frans. De combinatie van de twee talen met de manier waarop het gezongen wordt (een poging tot zwoele zang) maakt dat je dit nummer al snel wat minder serieus neemt.

Vigier’s inspiratie uit klassieke bronnen komen ook duidelijk naar voren. Het eerste nummer op de plaat komt binnen met flitsende gitaarlijnen die heel klassiek aandoen en waarbij Vivaldi niet zou misstaan. Het album sleept je hierdoor gelijk mee. Ook in latere nummers komen deze invloeden terug.

Vigier’s Summer Storm en dit album zijn erg interessant. Aan de ene kant heb je duidelijke invloeden van klassieke muziek die moeiteloos verwerkt worden in het geluid waar ze naartoe willen werken, Franse progressieve classic rock. Qua geluid en muzikaliteit doet de band denken aan o.a. Black Sabbath, Deep Purple en de oude Judas Priest, en dat is een goed teken. De vraag is hoe groot de vraag is naar een nieuwe band met het geluid van 30 jaar terug. Duidelijk is wel dat deze gitaarbouwer ook weet hoe je een degelijk album in elkaar zet.

Releasedatum: 28-09-2018 | Label: Eigen beheer | Facebook

01. Introduction
02. Summer Storm