Victorius – Dinosaur Warfare – Legend Of The Power Saurus

Lasers en dino's. Ja, lasers én dino's!
85/100

Kijk eens goed naar die albumcover. Neem hem goed in je op. Klaar? Als je nu nog niet beseft wat voor muziek er achter dit pareltje van een hoes schuilgaat, heb je meer levens- en luisterervaring nodig. Vorig jaar konden we nog een album van deze Duitsers verwelkomen en nu hebben we alweer een ep te pakken. En wat voor één! Lasers, dinosaurussen, buitenaardse wezens; het rekt de grenzen van power metal en ligt tegelijkertijd helemaal in de lijn der verwachting.

Uiteraard moet je geen baanbrekende experimenten en gewaagde ideeën verwachten. Victorius heeft zijn stijl niet gewijzigd, dus krijgen we nog steeds gladde, melodieuze power metal. Er was even de hoop dat men synthwave of iets dergelijks had verweven in de muziek, maar dat is dus niet gebeurd. Ergens jammer, ergens fijn. We hoeven ons niet voor te bereiden op vreemde geluiden. Het is een korte ep, slechts 21 minuten, maar wel verdomd leuk om naar te luisteren. De kaasfactor is opgedraaid naar standje ‘Franse brie’, de teksten waanzinnig slecht, zo overdreven dat het leuk wordt. Hoewel er een persoonlijke liefde voor dino’s aan vast hangt. Victorius mist het zelfbewuste van Gloryhammer, maar brengt zijn muziek wel met overtuiging.

Mochten er 90’s kids zijn die bij de gedachte aan dinosaurussen met lasergeweren, vechtend tegen aliens, opeens een onverklaarbaar nostalgisch gevoel krijgen, wees dan gerust dat Legend Of The Power Saurus (het nummer) een ouderwetse verrassing herbergt. Meer zeggen we niet, je ontdekt het zelf maar.

De rest van de nummers is zoals je kunt verwachten van titels als Razorblade Raptor, Dinosaur Warfare, en Lasertooth Tiger. Op Freedom Call en Gamma Ray gebaseerde power metal, vol epische melodieën, ratelende bass drums, en catchy refreinen. Waar de albums van Victorius weleens voorspelbaar en saai willen worden, blijft deze ep boeiend, vooral omdat het geen overbodige franjes en fillers bevat (op het intro na dan). Alleen het afsluitende Flames Of Armageddon mist het overdreven sfeertje van de andere nummers en valt daarmee een beetje buiten de boot.

Meestal zijn ep’s niet echt de moeite waard, maar in dit geval roepen we iedereen die van over de top power metal houdt op eens zijn hart te komen ophalen. Want Victorius levert hier een erg vermakelijk en smeuïg werkje af. Niet dat hier potten gebroken zullen worden, maar met zulke kinderachtige thematiek kietelt het de nostalgie en jeugdigheid van de luisteraar. Dit is een jongensdroom: lasers, dinosaurussen, cyborgs, en intergalactische oorlogen, rechtstreeks uit Fox Kids. Wegens pure, onvervalste, onbeschaamde glorie: de maximale score voor een ep.

Releasedatum: 26-01-2018 | Label: Massacre Records | Website

01. Saurus Infernus Galacticus
02. Dinosaur Warfare