Verikalpa – Taistelutahto

Finse vechtlust
75/100

Ik heb altijd een zwak gehad voor metalbands die muziekinstrumenten laten meeklinken die, in elk geval voor dít genre, ongebruikelijk zijn. Ik noem een Like A Storm (didgeridoo), een Korn (doedelzak) of een Eluveitie die niet alleen een doedelzak en viool gebruiken, maar ook nog eens een draailier. Verikalpa maakt onder andere gebruik van een accordeon, zoals wel meerdere Finse bands trouwens. Het feit dat deze accordeon uit een doosje – lees: synthesizer – komt, doet daar weinig aan af.

Verikalpa is een folk/troll/beer metalband uit het noordwesten van Finland, uit de provincie Oulu om precies te zijn. Op zich zou die geografische duiding niet zo bijster interessant zijn, ware het niet dat de oprichters van de band, Jani Ikonen en Sami Knuutinen, hebben besloten om in het Oulu-dialect te gaan zingen. En voor kenners van Finland is het natuurlijk een open deur, maar toch: Oulu verschilt aanzienlijk van het algemeen beschaafd Fins ;-)

Van een band waarvan het zaadje al in 2006 werd gepland zou je een redelijke discografie verwachten, maar niets blijkt minder waar bij deze zes heren. Ze hebben net zo lang gehakt, geschaafd, geschuurd en gepolijst totdat ze volledig tevreden waren. Inmiddels is het eerste album een feit: Taistelutahto, hetgeen zoveel betekent als ‘vechtlust’.

Het is een klinkend album waarbij, zoals gezegd, de klanken van de accordeon een grote rol spelen. Het gebruik van traditionele instrumenten is iets wat bij veel van dit soort bands terugkomt, hetgeen ook meteen de associatie met Finntroll en Moonsorrow verklaart. Dikke gitaarriffs, super vette drums, alle ingrediënten zijn er om een dijk van een plaat neer te zetten, hetgeen het meteen ook jammer maakt dat het zo lang heeft geduurd voor dit debuut uitkwam.

Feit is en blijft echter dat het een album is in het Fins, of moet ik zeggen in Oulu? Hoezeer de muziek ook de vibe ademt dat je de nummers zou willen meeschreeuwen (bijvoorbeeld tijdens één van die ongetwijfeld heerlijke concerten die er niet zijn), je kunt het niet verstaan en al zou je de tekst voor je hebben, dan nog zou je er geen wijs uit worden. Immers, hoe spreek je Neidonryöstäjä uit, of Kuoppajaiset?

Verikalpa heeft een album afgeleverd dat heerlijk klinkt en waar je een paar keer met heel veel plezier naar kunt luisteren, maar wat uiteindelijk toch aanloopt tegen een enorme taalbarrière. De vergelijking kan misschien wel gemaakt worden met Nederlandstalige metal. Recentelijk prees ik het tweede album van Fleddy Melculy de hemel in, mede vanwege de heerlijk verstaanbare teksten. Zou je dat album in het buitenland uitbrengen, zou je tegen dezelfde ‘problemen’ aanlopen, ongeacht hoe strak de muziek ook is.

Releasedatum: 16-02-2018 | Label: Inverse Records | Facebook

01. Viimiseen Asti
02. Tyrmä