VENUES – Aspire

Van die verdomde gebaande paden
60/100

Aah, core. Er zijn weinig dingen zo heerlijk als een diepe schreeuw, ondersteund door een moddervette breakdown. Architects, Parkway Drive, While She Sleeps en Bury Tomorrow: allemaal bands uit de scene die lekker bezig zijn, gestuwd door hun eigen, kenmerkende sound. En dat is nou juist wat er aan ontbreekt op Aspire, de nieuwste plaat van het Duitse VENUES.

Altijd fijn wanneer bands een Engels zelfstandig naamwoord als naam dragen: een digitale zoektocht levert meteen miljoenen hits op! Waarvan er ook maar één miljoenste enigszins relevant is, dat dan weer wel. De beperkte hoeveelheid informatie op de Facebookpagina van VENUES levert ook maar bar weinig verheffende feiten op, dus we blijven maar bij de kern (core, giggity): een female fronted post-hardcore band uit Stuttgart. Na een ep en wat singles is Aspire hun eerste full-length, in Europa uitgebracht via Arising Empire.

Luisterend naar Broken Glass, van hun voorgaande, drie tracks tellende ep Break Down a Venue, wordt de interesse gewekt. Goed, de vrouwelijke vocalen zijn wel érg clean, maar de mannelijke screams mogen er zeker zijn. En dan te bedenken dat VENUES nog de nodige ervaring op heeft kunnen doen in de aanloop naar Aspire! Juist daarom is het zo jammer dat dit core-gezelschap niet wat meer een eigen geluid heeft weten te creëren.

Toegegeven: het getokkel voorafgaand aan We Are One doet direct de oren spitsen, maar het gevoel dat bij het luisteren van de ep al opkwam, steekt ook nu al snel weer de kop op: het is té clean. Zangeres Nyves heeft een stem als een engel – niets dan lof voor haar vocale kwaliteiten dus – maar zoals we inmiddels wel weten is het geheel meer dan de som der delen. Ieder bandlid beschikt – op het eerste gehoor – over de benodigde capaciteiten, maar zonder geheim ingrediënt blijft een ‘aha-erlebnis’ uit.

De instrumentale intro’s van o.a. Lights en Dilemma maken nieuwsgierig, maar staan dermate in de dienst van de clean vocals dat de gewekte interesse alweer snel vervliegt. Draai de hoofdrollen eens om en leg wat meer de nadruk op het rücksichtslose: benieuwd wat dat doet met de sound van VENUES.

De potentie is ontegenzeggelijk aanwezig: het lijkt voornamelijk een kwestie van aan de juiste knoppen draaien en eens van die verdomde, veilige, gebaande paden af te stappen. Neem hun (partycore-)landgenoten van We Butter The Bread With Butter en Eskimo Call Boy (toegegeven, die waren op Graspop 2018 stiekem bijzonder vet): zij tonen aan dat ronduit rare – en soms lachwekkende – uitstapjes ook heel goed uit kunnen pakken.

Desondanks een krappe voldoende voor Aspire. Een vette albumcover kan namelijk net dat verschil maken tussen doorgaan of zittenblijven.

Releasedatum: 27-07-2018 | Label: Arising Empire | Facebook

01. We Are One