Venom – Assault! (Boxset)

Zes cd-box zal vooral bij echte fans in de smaak vallen
/100

Venom wordt gezien als één van de grondleggers van de black metal. Ze draaien dus al een tijdje mee. Opgericht in Engeland in 1979, heeft de band reeds tientallen muzikanten versleten. Conrad Lant, a.k.a. Cronos, is de constante factor binnen dit geheel. In essentie heeft Venom al die jaren bestaan uit drie leden. Momenteel zijn dat, naast zanger/bassist Cronos, John Dixon op gitaar en Danny Needham op de trommels. Deze twee heren gaan schuil achter de illustere artiestennamen La Rage en Danté.

Qua albumproductie doet Venom het niet slecht. Sterker nog: er wordt zoveel uitgebracht, dat het begint te rieken naar ordinaire geldklopperij. Zelfs gedurende de jaren waarin Venom niet actief was, werd het ene livealbum opgevolgd door de andere verzamelplaat. Om een indruk te geven: de afgelopen 25 jaar werden zes nieuwe albums, met verse tracks, uitgebracht. Daar staat echter tegenover dat in die tijd meer dan twintig andersoortige media op de markt werden gegooid, waaronder video’s, verzamelaars en boxsets.

In die laatste categorie valt ook Assault! Deze box bestaat uit zes albums, die uitkwamen in de periode van 1985 tot 1987: Canadian Assault, American Assault, French Assault, Japanese Assault, German Assault en Scandinavian Assault. De schijven zijn, op Japanese Assault na, niet eerder op cd uitgebracht en voor deze gelegenheid uiteraard geremastered en opgepoetst. Ze bevatten nummers die, ten tijde van de originele release, behoorlijk onbekend waren en zelfs als b-sides werden aangemerkt, maar in de loop der jaren bekender zijn geworden en tegenwoordig voor geen van de ‘Legions’ meer een verrassing zijn.

Brengt Assault! eigenlijk iets nieuws of is het een zoveelste release om geld uit zakken van de fans te kloppen, zonder er al te veel voor te hoeven doen? Eigenlijk is het enige nieuwe dat de Assault-albums nu voor het eerst op cd zijn uitgebracht. Verder is er niets nieuws aan: zelfs de hoezen van de albums zijn een kopie van de originele vinyluitgaven. En ook onderling zijn er doublures. Een nummer als Nightmare staat, in precies dezelfde versie, op drie van de zes cd’s, evenals Bloodlust. En zelfs een live-opname als Welcome to Hell staat op twee cd’s. Op z’n minst had gekozen kunnen worden voor twee verschillende optredens, hetgeen bij Countess Bathory wel het geval is. Bijzondere vermelding verdient het interview dat op German Assault staat, dat aan elkaar hangt van piepjes en lijkt te eindigen in het afbreken van de radiostudio.

Al met al is Assault! een boxset die slechts voor de échte fans interessant zal zijn, maar die zodanig weinig toevoegt dat het de € 25,99 nauwelijks waard is.

Releasedatum: 05-01-2018 |  Label: Dissonance Records | Website

Tracklists: