Valis Ablaze – Boundless

Gedegen debuutalbum resulteert in gemengde gevoelens
73/100

De wisseltrofee voor ‘hoopvolle nieuwkomer’ gaat begin april naar de Britten van Valis Ablaze. De vijfkoppige theedrinkers maken atmo djent/prog, welke neigt naar de uitgesponnen muziekjes van bands als TesseracT, VOLA en The Contortionist, maar ook Monuments mag niet onbenoemd blijven. Niet gek dus dat de band in 2017 reeds haar opwachting heeft mogen maken op het veelgeprezen UK Tech Fest.

Debuutalbum Boundless volgt na een kleine 15 maanden de ep Insularity op. Dit schijfje telt 11 nummers welke tezamen zo’n 54 minuten aantikken. Startende met Afterlight worden de muzikale plannen van meet af aan duidelijk. De atmo-synth georiënteerde intro is er eentje uit het progressieve boekje en vloeit naadloos over in The Crossing, welke doet denken aan het recente werk van The Contortionist: uitgesponnen progressieve stukken met fijn clean zangwerk. Producer Justin Hill (o.a. Bury Tomorrow en SikTh) geeft de muziek de ruimte om te ademen. Een verfrissende keuze, maar wanneer bij Lumen ongeveer hetzelfde – soundscaperijke – kunstje lijkt te worden opgevoerd, wordt wel wat gevreesd voor naderende verveling. Gelukkig weet men middels pakkende keys en interessant ritmewerk de aandacht toch vast te houden.

Naarmate Boundless vordert lijken de tracks aan kracht toe te nemen, Hex had zowaar op het laatste werk van Monuments kunnen staan en The Static Between Us herbergt zelfs één van de weinige grunts op het album. Iets meer variatie in stemgebruik had het geheel naar een hoger niveau kunnen tillen. De muziek is immers gevarieerd en dynamisch genoeg om ook op vocaal gebied voldoende speelruimte over te houden. Er wordt wat dat betreft op (het gros van) Boundless een beetje op safe gespeeld.

Een aantal gasten laten op de laatste 4 tracks hun gezicht even zien. Zo wordt de band op Faster Than Light bijgestaan door de ‘happy progressive metal’ van Sithu Aye. Een prachtige omschrijving, welke de lading in zijn geheel lijkt te dekken. Frequency is op 23 maart vrijgegeven en laat de samenwerking met de progressieve ‘muzikale ZZP’er’ Drewsif Stalin horen. Een krachtige djent track, welke laat zien dat de kracht van Valis Ablaze ‘m op Boundless in de staart zit. Zo bewijst ook het hieropvolgende chuggende Paradox. In samenwerking met powerlifter Reece Fullwood wordt middels het 06:14 klokkende – lekker djenty – Reflections iets meer laid-back de laatste pagina omgeslagen.

Boundless laat je dan ook met gemende gevoelens achter. Aan de ene kant ontbreekt het de band bij wijlen aan een eigen identiteit, maar anderzijds zijn er ook overheerlijke proggy tracks neergepend. Desalniettemin een gedegen debuutalbum én warming-up, waarbij het aan Valis Ablaze de komende periode gelegen is om een eigen gezicht en koers te creëren.
Want met de muzikale ambities van deze heren is he-le-maal niets mis!

Releasedatum: 06-04-2018 | Label: Long Branch Records | Facebook

01. Afterlight