Trillium – Tectonic

Nieuwe toevoeging aan het volle cv van Amanda Somerville
73/100

Trillium is de band van zangeres Amanda Somerville, die in symfonische metalkringen een behoorlijke bekendheid verwierf door haar (live/gast)rollen in onder andere Aina, After Forever, Avantasia, Epica, Edguy, Kamelot en Serenity. Het is maar een kleine greep uit haar uit haar ellenlange curriculum vitae, en tussen alle werkzaamheden door heeft de Amerikaanse dus ook nog een “eigen” band, waarmee in 2011 het alleraardigste debuut Alloy werd uitgebracht.

Haar fans hebben vervolgens wel bijna zeven jaar moeten wachten op een opvolger. Begin juni 2018 is het dan eindelijk zo ver en zal Tectonic in de schappen liggen. Veel is er niet veranderd sinds Alloy; Trillium biedt nog altijd een fijne pot midtempo female fronted metal, zonder een te dikke laag symfonische plamuur of vreemde experimenten. Het album is redelijk rechttoe rechtaan, voelt ‘open’ en natuurlijk, waarbij het prettige stemgeluid van Somerville logischerwijs alle ruimte krijgt om te schijnen, zeker op de meer ingetogen momenten.

De link met de titel van het eerste nummer Time to Shine is dan snel gelegd. Deze pakkende song doet zijn naam eer aan en geeft direct een prima visitekaartje af. Verwacht bij Trillium geen prinsessen-achtige operazang maar een iets beheerster zanggeluid, steeds gekoppeld aan fijn gitaarwerk. We zouden het namelijk bijna vergeten, maar Somerville werkt samen met klinkende namen uit de internationale metalscene: van hubby Sander Gommans (o.a. ex-After Forever) tot Sascha Paeth, die u misschien ook kent van Avantasia.

Genoeg namedropping. Trillium levert met Tectonic een heel aardig en vermakelijk tweede werkstuk af. Er wordt goed gemusiceerd en hoewel de productie redelijk zanggericht is, wordt het nergens overdreven. Echt iets nieuws onder de zon is er op deze schijf niet te vinden – en dat lijkt ook totaal het doel niet te zijn. Een aardbeving zal Tectonicondanks de titel – waarschijnlijk dan ook niet veroorzaken, fans van Somerville of female fronted metal in het algemeen doen er echter goed aan deze plaat een kans te geven. De sterke uitvoering en de bovengemiddeld aangename songs (pakkend maar niet te zoetsappig of voorspelbaar) zorgen ervoor dat wij niet anders dan positief kunnen oordelen over deze vermakelijke en makkelijk in het gehoor liggende plaat.

Releasedatum: 08-06-2018 | Label: Frontiers Music | Website

01. Time to Shine
02. Stand Up