Trappist – Ancient Brewing Tactics

Introductie van een nieuw genre: speciaalbierpowerviolence
86/100

Er zijn dingen waarvan je niet wist dat je ze misten in je leven, tot ze voorbijkwamen. Trappist is zo’n ding. Nee, niet het bier, of ja, soort van, naja. Trappist is een vers gebrouwen band uit Amerika, bestaande uit Chris Dodge (Spazz), Phil Vera (Despise You), en Ryan Harkins (eigenaar van het restaurant Grill ‘em All). Zij vonden dat ze zich al druk genoeg maakten om politieke en sociale misstanden, en dus wijdden zij Trappist aan hun gemeenschappelijke hobby: bier. Speciaalbier. Trappist maakt speciaalbierpowerviolence. Als jij nou ook denkt ‘waar is dat in mijn leven geweest?’, lees dan verder.

Trappist is waarschijnlijk niet 100% een serieuze band, maar deze heren nemen bier wél erg serieus. Het trio heeft een podcast genaamd Hour Of The Barbarian, waarbij ze bier drinken en over zaken praten. En als kers op de taart komt het album met een lijst met bieren die het best bij de nummers passen. DISCLAIMER: Ragherrie moedigt verstandig drinken aan, en die lijst volgen levert je geheid een alcoholvergifting op. Maar als jij iemand kent of bent die 21 speciaalbier binnen 33 minuten naar binnen kan gieten en dat kan overleven, bel ons.

Ja, 21 nummers, want dit is en blijft powerviolence. Op eerste gezicht is het giechelen om titels als Wolves In The Taproom, Giving The Boot to Reinheitsgebot, Swignorant, en 99 Problems (But A Beer Ain’t One), maar al snel horen we dat dit geen grappen-en-grollen-core is, maar serieus goede muziek.

De 21 nummers variëren van grinduitbarstingen van een minuut tot ‘langere’ punksongs van rond de drie minuten. Zo duren de eerste zes nummers 7,5 minuten. Kijk: dat is lekker doorpakken. Een punkier nummer als Giving The Boot To Reinheitsgebot doet wat meer aan Municipal Waste denken en blijft lekker rauw. Echter, Trappist is op zijn best als het lekker rammelend van leer trekt. De riffs zijn simpel, maar niemand wil complexiteit in dit genre. Goede zaak is dat de band nergens zo chaotisch en hop-stop wordt als Siege en Infest trachten te doen. De nummers blijven herkenbaar en hebben dan ook een hook, en zelfs refrein. Je luistert naar nummers, niet naar geluid. De plaat klinkt prima geproduceerd, voor een punkalbum tenminste. Het is rammelend aan alle kanten, maar klinkt nog als een band die live zijn nummers speelt, zonder een steriele productie om de rauwe randjes weg te poetsen. Het enige wat breekt met de plaat is de afsluiter, die experimenteel klinkt, en geen tekst heeft. Het voelt als een dronken roes na te veel speciaalbier. Daarmee eindigt de plaat wazig, net als jij als je 21 speciaalbier in een half uur weet weg te tikken.

Ja, hier willen we meer van. Ancient Brewing Tactics is als dat tiramisu-bier van Het Uiltje, iets waarvan je niet wist dat je het in je leven nodig had. Met een half uur duurt het album precies lang genoeg en wat men laat horen klinkt uitstekend. De perfecte soundtrack voor een avond zuipen is dit niet, daar duurt het immers te kort voor, en bovendien, speciaalbier drinkt men niet om zat te worden, daar maken deze heren zich juist boos om! Nee, dit is een plaat om pils bij weg te jassen en met halve liters mee en uit je bol te gaan. Een graaggeziene nieuwkomer, we houden ze in de gaten.

Releasedatum: 17-08-2018 | Label: Relapse Records | Facebook

01. No Soldier Left Behind
02. This Means Wort