Thunderwar – Wolfpack (EP)

Veelzijdig tussendoortje
75/100

Vier jonge mannen uit Polen die besluiten hun voorliefde voor metal zelf in de praktijk te brengen. Dat is een beetje hoe Thunderwar begon in 2012. Dat leverde reeds een vermakelijke ep en album op. Twee jaar na het album Black Storm ligt een nieuwe ep op de planken met de naam Wolfpack.

Op muzikaal vlak is Thunderwar niet makkelijk in een hokje te plaatsen. Het is vooral thrash metal wat de klok slaat, maar ook death, black en punk invloeden hoor je gedoseerd terug in de muziek. Dat klinkt misschien als wat teveel van het goede, maar de muzikanten weten dit allemaal op een natuurlijke manier te laten klinken. Op Wolfpack staan vier nieuwe nummers en een Darkthrone cover die gezamenlijk goed zijn voor zo’n 22 minuten speeltijd.

Er wordt geopend met het ritmische titelnummer Wolfpack. We horen hier up-tempo thrash die niet bepaald origineel te noemen is, maar toch de ledematen gemakkelijk in beweging weet te krijgen. Wat versnelling in het refrein, een lekkere solo en heerlijk vocaal werk waarbij direct onze eigen Patrick Mameli in gedachten komt. Een lekkere opener! Op het korte Woodland Spirit klinkt een lichte punkvibe door, alsof Darkthrone en Carpathian Forest de heren inspiratie hebben gebracht. Het titelnummer is langzamer, maar veel zwaarder door de death-riffs. Later komt er wel wat meer vaart in het nummer en krijgen we wat cleane achtergrondzang te horen. Aan variatie dus geen gebrek met deze Polen. Complimenten ook voor de uitstekende productie die absoluut professioneel overkomt en alles goed laat doorklinken zonder daarbij te glad over te komen.

Met het wat onsamenhangende Circle Of Runes krijgen we epische klanken en Bathory zang voorgeschoteld, het is alsof we One Rode To Asa Bay even horen. Dit langzame nummer zit echter iets minder goed in elkaar en is met ruim zes minuten wat teveel van het goede. Het afsluitende Thunderer gaat dan weer echt op de Carpathian Forest toer. Ook krijgen we backing vocals voorgeschoteld die het punk gevoel compleet maken. Het tempo ligt hoog en nodigt uit tot onvervalst headbangen. Gek genoeg weet men dit op het einde weer te mengen met een riff die eerder uit de epische heavy metal afkomstig lijkt te zijn. Het blijft toch knap hoe deze heren dit zo natuurlijk weten te laten klinken. Gelukkig wordt het nummer in stijl afgesloten.

Tot slot staat je als extra’tje nog een uitvoering van Darkthrone’s The Wind They Called The Dungeon Shaker te wachten. Dat sluit dus stylistisch gezien naadloos aan op het laatste nummer. Thunderwar wijkt niet veel af van het origineel en toont zo respect voor deze culthelden. Een lekker einde, al had het wegebbende slot wat abrupter gemogen.

En zo hebben we dus een uiterst veelzijdige ep achter de kiezen. Fans die van harde muziek houden en invloeden vanuit diverse genres binnen dat spectrum kunnen waarderen, kunnen deze ep op het menu zetten. Het is geen absolute top, maar de Polen brengen met Wolfpack wel een gepeperd hapje op de markt dat gewoon goed smaakt!

Releasedatum: 25-05-2018 | Label: Lifeforce Records | Facebook

01. Wolfpack
02. Woodland Spirit