Throneless – Cycles

Degelijke stonerdoom
76/100

Het komt nogal vaak voor dat platenmaatschappijen kort voor de release een berg aan albums naar binnen schuiven. Gevolg is dat het lastig is om die allemaal te reviewen. Dat het ook anders kan bewijst Black Bow Records. Deze maatschappij dropt ruim drie maanden van te voren het album Cycles van Throneless bij ons binnen. Een band waar we nog niet eerder van gehoord hebben.

Cycles blijkt de opvolger te zijn van hun zelfgetitelde album dat de band drie jaar geleden uitbracht en waarop je stonerdoom met een sludgerandje te horen krijgt. Liefhebbers van een band als Conan of Slomatics kunnen vast met dit materiaal uit de voeten. Niet toevallig dus dat deze plaat verschijnt via het label van de frontman van Conan. Het album bevat maar vier nummers maar houden je toch zo’n veertig minuten in een lekkere trance. En dan bedoel ik dus niet die springerige elektronische muziek. Er zit iets hypnotiserends in deze eentonige muziek die echt weinig afwisseling kent. Slechts het sterke titelnummer weet zich door semi-akoestisch gitaarwerk licht te onderscheiden van het overige materiaal.

De muziek kenmerkt zich dus door een repetitief karakter waarbij de nadruk ligt op lange instrumentale passages. De gitaren staan, op zijn Windhand’s, absurd laag gestemd. Af en toe wordt er vanuit de achtergrond gezongen. De zanglijnen zijn bijzonder sterk en de zang zelf is licht rauw en heeft ook wel iets weg van wat we bij sludge horen. Het minimalistische vocale werk breekt af en toe de muziek wat met name op de afsluiter Oracle, dat ruim veertien minuten duurt, welkom is. De muziek is log, stroperig en traag en heeft af en toe een versnelling. Niet dat het daar uptempo van wordt, nee je kunt beter spreken van minder traag.

En eigenlijk is dat ook alles wat je van het album kan zeggen. De kwaliteit van het album is redelijk goed. Cycles steekt er bovenuit en aan de andere kant kent het lange Oracle veel saaie passages. Het stonerdoom kunstje beheersen deze Zweden desalniettemin redelijk goed. Qua inspiratie wordt enorm geleund op Conan en Slomatics maar ook de tragere passages van bands als Cities of Mars of Space Witch zijn een prima referentie. Het album voelt als een lange stonerdoom trip en leent zich bij uitstek als achtergrondmuziek omdat het niet al je concentratie vraagt. Door het gebrek aan afwisseling zullen ook fans misschien deze schijf links laten liggen. Het gebrek aan afwisseling is daarmee tegelijkertijd zowel de kracht als de zwakte van het album. Persoonlijk kan ik dit tussen het death- en blackgeweld door erg waarderen. Als je van de genoemde bands houdt kan een luisterbeurt zeker geen kwaad.

Releasedatum: 26-03-2018 | Label: Black Bow Records | Facebook

01. Born In Vain
02. Cycles