Therion – Beloved Antichrist

Overweldigend en bombastisch
85/100

Eén van mijn eerste muzikale momenten die ik me kan herinneren, was het luisteren naar klassieke muziek met mijn opa en oma. Ik vermoed nog steeds dat ze me een degelijk pad op wilden helpen en niet hetzelfde als mijn vader, met zijn Led Zeppelin en AC/DC. Lang verhaal kort: ik houd nu van symfonische metal. En lang voordat die term gelijkstond aan bands met zangeressen, waar een gebrek aan riffs wordt gecompenseerd met enorme lagen keyboards, waren daar de Zweden van Therion, die besloten dat death metal saai was en ging experimenteren met operavocalen en authentieke orkesten.

Tussen 1996 en 2004 leverde de band (en dan vooral het enige consistente lid Christofer Johnsson) enkele klassiekers in het genre af, terwijl er met Gothic Kabbalah en Sitra Ahra meer en meer 70’s progrock in de metal sloop en het geluid zachter en minder bombastisch werd. Tussen 2010 en nu bracht de band alleen een raar coveralbum uit (waar wij onze kostbare alinea’s niet aan vuil zullen maken) en werd Johnsson getroffen door een zware nekhernia, waarna hij besloot Therion in de ijskast te zetten om een opera te gaan schrijven.

Een metal-opera welteverstaan. Het kostte ruim vier jaar aan schrijven, maar met Beloved Antichrist is het langverwachte product eindelijk hier. En oef, dit is er niet eentje voor tussendoor. Drie cd’s en iets meer dan drie uur aan speeltijd; ga er maar goed voor zitten. Maar liefst vijftien zangers nemen 29 rollen op zich en daarom is het érg kut dat Nuclear Blast niet voor extra informatie heeft gezorgd, want er doen ook verschillende ex-stemmen van Therion mee, die we nu niet kunnen ontcijferen.

Logischerwijs doen langgedienden Tomas Vikström en Lori Lewis mee, en we durven er ook donder op te zeggen dat Vikströms dochter Linnea te horen is, aangezien zij al even meetourt met de band. Ook aanwezig is de Zweedse bariton Marcus Jupither, maar verder hebben we geen idee wie welke rol op zich neemt. Jammer, want het onderdompelen wordt hierdoor lastiger, wat een cd-boekje met teksten een stuk gemakkelijker zou hebben gemaakt. Het is dan wel een ‘metal’-opera, maar als je het ziet als een échte opera, klikt het plaatje veel meer.

Beloved Antichrist is gebaseerd op het boek ‘A Short Tale Of The Antichrist’ van de Russische schrijver en filosoof Vladimir Solovjov, een boek over de wereld, onder leiding van de antichrist. Metal- of rockzang zul je nergens terugvinden, slechts klassieke zang en koren. Muzikale thema’s keren regelmatig terug doorheen het album, in verschillende variaties. Kortom, het is een dikke pil.

Wie had gedacht dat Therion terugkeerde naar het geluid van Vovin en Deggial is eraan voor de moeite: de band leunt meer richting de progrock van Sitra Ahra dan de metal van Vovin. Het past er goed bij en we krijgen veel riffs en orkest, samen met het gitaarwerk. De productie is wonderlijk helder en geeft ruimte aan de klassieke instrumenten, zonder dat de band qua krachten inboet, en ook de koren verdringen elkaar niet. De basgitaar is lekker prominent gemixt en is vaak nog meer de leidraad dan de gitaar zelf.

De eerste twee schijven zijn het meest klassiek georiënteerd en op schijf drie horen we iets wat op de oude Therion lijkt, ten tijde van Lemuria/Sirius B. Hier staan ook de twee langste nummers, Forgive Me, en Burning The Palace, van respectievelijk negen en acht minuten, op. Dieper inhoudelijk op de muziek ingaan is vrijwel onmogelijk: er is zoveel om te behandelen dat we er beter een essay van kunnen maken.

Dat maakt de plaat ook intens moeilijk om te beoordelen, want als er al een ‘hate-it-or-love-it’-band bestaat is het Therion wel, en dit album is dat zo mogelijk nog meer. Beloved Antichrist is wel een boeiende plaat, die je vasthoudt en meeneemt, maar alleen als je het toestaat dat te doen. Er komt veel op je af, en je kan het maar beter accepteren en je avond ervoor vrijhouden. Die factor weerhoudt de score van toename. Muzikaal krijgen we het interessantste van Therion in acht, misschien wel elf jaar. Het huwelijk tussen klassiek en metal was nog nooit zo gelijkwaardig en Johnsson bewijst opnieuw een unieke kijk op zijn muziek te hebben. Geloof ons als we zeggen dat Beloved Antichrist de moeite waard is, maar verwacht niet dat die waardering vanzelf komt.

Releasedatum: 03-02-2018 | Label: Nuclear Blast Records | Website

CD 1:
01. Turn From Heaven