The Sleeper – Apparatus (EP)

Technisch en sterk
80/100

The Sleeper is een Duitse band, die sinds 2010 naar eigen zeggen post-metal maakt. In eerste instantie was melodic metalcore hun insteek, maar door wat veranderingen in de line-up ging dit eigenlijk steeds meer richting de prog metal. In 2013 kwamen ze met hun debuutplaat Aurora, en nu komen ze met hun tweede plaat: een ep genaamd Apparatus.

Het grappige aan Apparatus is dat het qua geluid eigenlijk een beetje de geschiedenis van de band volgt. De ep dreunt binnen met Synthetic Gospel, een nummer met zware grunts en technische beats, dat eigenlijk meer als technical death of melodic metalcore klinkt. Het is strak en staat z’n mannetje wel in die genres, maar mist misschien nog iets waarmee ze hun eigen stempel kunnen drukken.

Na dat eerste nummer slaat het album ineens om en komt inderdaad de progkant om de hoek kijken: er zit meer emotie, sfeer, en meer opbouw in. Halverwege Glass Eater schakelen ze bijvoorbeeld even terug naar een rustig stuk met gitaargetokkel en cleane zang. Deze progkant en deze stijl houden ze daarna nog enkele nummers vol tijdens Engineer en Inertia Spiral. Tot slot laten de bandleden zien dat ze nog meer in hun mars hebben: het nummer Sentinel is meer djent-achtig, met daarbij nog een vleugje van die oude melodic metalcore. Het nummer wisselt headbangbare riffs moeiteloos af met technische licks. De hekkensluiter van de plaat, The God of Suffocation, komt verrassend melodieus binnen als afsluiter van een redelijk zware plaat, maar is een erg sterk nummer.

Apparatus is zogezegd dus een zware en redelijk technische plaat, met invloeden van melodic metalcore, technical death, djent, en prog. Technisch gezien is het sterk, en met de verschillende stijlen die aan bod komen en de afwisseling tussen grunts en cleane vocalen, is het zeker een vette plaat en weet The Sleeper heel goed je aandacht vast te houden. Een sterke ep van een veelbelovende band.

Releasedatum: 26-01-2018 | Astat Entertainment | Facebook

01. Synthetic Gospel
02. Glass Eater