The Monolith Deathcult – V2: Vergelding

78/100

Daar is Nederlands meest walgelijke collectief ‘muzikanten’ weer hoor. Hoog van de toren blazend is The Monolith Deathcult weer neergedaald uit hun ivoren toren om het plebs van de inheemse metalscene eens te laten zien hoe het vooral niet moet. Met de tong stevig in de wang, en gewapend met een arsenaal aan herrie brengt de band ons nu V2: Vergelding, anderhalf jaar na Versus. Volgens de band zijn ze in feite bezig aan een album in drie delen, dus kan het zijn dat de individuele delen een beetje kort zijn. Wat heet. Als je de twee live-opnames achterwege laat houden we een half uur aan muziek over. Niet veel dus, maar TMDC propt meestal nogal wat lagen in hun nummers, dus wordt het nog afwachten wat er nu weer ten tonele gespreid wordt.

Begon Versus nog met een schizofreen beuknummer, op Vergelding trapt men (na het intro met Sir David Attenborough) af met Dawn Of The Planet Of The Ashes, nog steeds met snerpende electronica, en overdreven orkestratie en sampling, maar wel midtempo beukend. De stijl die de band hanteerde op Versus blijft intact, net zoals de productie. Veel orkestratie, veel samples, maar ook veel death metal. Perfect geïllustreerd door Fist Of Stalin. Het nummer is een remake van Army Of The Despised van het album The White Crematorium, maar dat hoor je er niet aan terug. De blastende death metal van weleer is vervangen door een industrieel stampnummer met Rammstein-vibes. En koebel. Nooit genoeg koebel. Een haaks contrast op de slepende riffs van Come Forth Lazarus.

Hoe een simpele death metal band uit Nederland in hemelsnaam Sir David Attenborough, bekend van natuurdocu’s als Planet Earth, heeft kunnen strikken voor voice-over is een raadsel. Zijn stem leidt niet alleen de plaat in, maar ook het nummer The #Snowflake Anthem, dat vrij duister en laag klinkt, zelfs voor TMDC begrippen. Zo simplistisch als dat nummer is, zo uitgesponnen en gevariëerd is Rise Of The Dhul-Fakar. Met stevige death metal, sinistere symfonische stukken, samples uit vorige nummers, en hondsagressief. Zelfs de kenmerkende downtempo breakdown maakt zijn opwachting. Zoals de band door het nummer raast, zo raast de luisteraar door het album. Voor je het weet zijn we al aan het eind, en dan krijgen we nog twee liveopnames, die leuk zijn, maar geen drol toevoegen aan het album.

Vergelding is een prima worp, maar eigenlijk te kort om een volledig album genoemd te kunnen worden. Wat de band laat horen is dan wel weer van dusdanige kwaliteit dat we niks anders kunnen dan een stevige voldoende op het beoordelingsformulier zetten. Rise Of The Dhul-Fakar, Fist Of Stalin, en Come Forth Lazarus zijn puike nummers. Versus overtuigt echter een stuk meer, duurt langer, en heeft geen live-opnames. Een geslaagde voortzetting van het project, maar hopelijk komt V3 de boel nog even dichttimmeren zodat we van een overtuigende hattrick kunnen spreken.

Releasedatum: 30-11-2018 | Label: Human Detonator Records | Website

01. Planet Wrath
02. Dawn Of The Planet Of The Ashes