Svartidauði – Revelations Of The Red Sword

90/100

Er broeit wat in IJsland. Iets dat zijn weerslag vindt in de hedendaagse black metal-scene. Black metal is al lang niet meer beperkt tot Mayhem, Darkthrone, Burzum, en Immortal. Overal ter wereld staan interessante bands op, die hun eigen twist aan het genre geven. Van de sfeervolle Angelsaksische black van Winterfylleth tot de met natuur en ecologie doorspekte psychedelica van Wolves In The Throne Room, en de spiritueel/satanische aanval van Nightbringer. Maar in IJsland doen ze extreem goede zaken. IJslandse black metal staat hoog aangeschreven, en bands als Misþyrming, Wormlust, Zhrine, en Naðra mochten al acte de présence geven op toonaangevende festivals als Roadburn. Svartidauði hoort eveneens in dit illustere rijtje thuis, en wist met het debuut Flesh Cathedral zich al meteen in de eredivisie scharen. Dat deze nationale scene nog jong is, blijkt in het feit dat Svartidauði een van de eerste bands is die hun tweede full-length uitbrengt.

Revelations Of The Red Sword gaat verder waar Flesh Cathedral ophield, en laat horen waar de IJslandse scene in uitblinkt. Claustrofobische black metal, doorspekt met dissonanten, in een dichtgesmeerde productie, alware het de wolken na een uitbarsting van Eyjafjallajökull, waar geen greintje licht meer in doordringt. Satan? Wat is dat?
Svartidauði bezingt (of liever bebrult) het kwaad van het bestaan en clichématig spul over kerken in brand steken is nergens te bekennen. Nee, de mens is het kwaad en heeft geen God of Satan nodig om zichzelf en de wereld te vernietigen. Geen vrolijke muziek dus.

Zanger/bassist Sturla Viðar Jakobsson bedient zich niet van de typische black metal krijs, maar een diepe death metal grunt, iets wat meer IJslandse bands plegen te doen, wat samen met de dissonante riffs een veel kwaadaardiger sfeer oproept. Ook is hij niet vies van wat Atilla Csihar-achtige keelklanken. De vergelijking ligt dan ook dichterbij innovatieve bands als Deathspell Omega en Blut Aus Nord, dan de traditionelere Noorse bands. En het moet gezegd, het is vele malen verfrissender. Niet alleen slaagt Svartidauði er in om die kenmerkende duisternis van black metal neer te zetten, ze doen dat op een manier die niet vertroebelt wordt door ‘true’ en ‘kvlt’ en ‘frostbitten’ geneuzel. Ook imago’s en corpsepaint leiden niet af, de band houdt zich opvallend anoniem en treedt vooral gemaskerd op, zoals we merkten in 2014 tijdens Aurora Infernalis in Arnhem.

Svartidauði werpt zich op als vaandeldrager van de nieuwe wind in extreme muziek. Revelations Of The Red Sword is een exercitie in extremiteit. Zowel wanneer men traditioneler te werk gaat, als tijdens de uitgesponnen experimentele passages als in Reveries Of Conflagration of de blastende furie in Aureum Lux en Burning Worlds Of Excrement. Een reis door de krochten van de duisternis. En een waar je naar terugkeert. Als een drugsverslaving.

Releasedatum: 30-11-2018 | Label: Ván Records| Facebook

01. Sol Ascending
02. Burning Worlds Of Excrement