Summoning – With Doom We Come

Episch feest der herkenning
89/100

En we zijn los! Amper bekomen van de enerverende feestdagen begint 2018 meteen met een release waar wij al een paar maanden reikhalzend naar uit hebben zitten kijken. Het epische black metal-duo dat bestaat uit Protector en Silenius is namelijk terug met album nummer acht! Vijf jaar hebben de fans moeten wachten sinds het vorige wapenfeit (Old Mornings Dawn uit 2013) verscheen, maar met With Doom We Come zijn de twee Oostenrijkers en ‘hun’ Summoning weer helemaal back in business.

Opener Tar-Calion is amper 30 seconden aan de gang en we kunnen ons al ontspannen: de gruizige gitaarsound en de geprogrammeerde percussie die van Summoning zo’n bijzondere band maken zijn namelijk alomtegenwoordig en dus lusten wij hier direct pap van. Ook is er weer een flink blik Tolkien-ismes opengetrokken, zodat de ware nerds onder ons (wijzelf incluis!) hun hart weer lekker kunnen ophalen. De sfeer is zoals altijd ijzersterk, meeslepend en met een rustgevende kwaliteit die zich lastig in woorden laat verpakken. Hoewel vrijwel het hele album zich in mid-tempo wateren bevindt, verveelt With Doom We Come geen moment. Het lichte gebrek aan onderscheidende aspecten (sommige songs lijken soms behoorlijk op elkaar en op ouder Summoning-werk) nemen we dan ook maar wat graag op de koop toe.

Al de vertrouwde Summoning-elementen zijn ondertussen aanwezig; van de getormenteerde ‘roestige kaasschaaf-vocals’ tot de heerlijke blikkerige synths die zo uit je D&D-crypte zouden kunnen opklinken – dat is trouwens een verwijzing naar het populaire spel Dungeons & Dragons, mocht u toevallig wél een leven hebben – tot de tribale en bijna plechtige percussie die we eerder al memoreerden. Buiten de lijntjes kleuren? Welnee. Waarom zouden Protector en Silenius ook tornen aan zo’n geweldige formule? Thematisch is het album overgoten met een dikke, gebonden Tolkien-saus – zoals gebruikelijk bij deze band – en hoewel de productie nooit eerder zo gelikt klonk als op With Doom We Come, is dit album toch vooral een feest der herkenning voor de rechtgeaarde Summoning-fan. Gezien de lengte van de individuele songs, de plaat als geheel (ruim 67 minuten muziek) én de grote hoeveelheid herhaling is het knap hoe makkelijk dit album blijft boeien, ook na meerdere luisterbeurten vlak achter elkaar. Dat ligt overigens voor een bijzonder groot deel aan de heerlijke vibe, die maakt dat ook dit werk klopt als een bus.

Om een lang verhaal kort te maken: Summoning is een band wier geluid vaak geïmiteerd, doch nooit geëvenaard, wordt – en dat laatste gaat ook in dit kakelverse jaar niet lukken, durven we te voorspellen. With Doom We Come is namelijk een heerlijk begin voor ons muzikale jaar. Duister, middeleeuws, sfeervol, plechtig, rauw, melodisch, mistig. Kortom: episch!

Releasedatum: 05-01-2018 | Label: Napalm Records | Website

01. Tar-Calion
02. Silvertine