Speedclaw – Beast In The Mist (EP)

Ode aan speed metal en NWOBHM
76/100

Speedclaw is een band die we al eerder van een review hebben voorzien, het ging toen om het eerste wapenfeit Iron Claw. Een aardige ep, maar ook niet veel meer dan dat. Inmiddels zijn de sympathieke Kroaten terug met een nieuwe ep die de naam Beast In The Mist heeft gekregen. Grote vraag is natuurlijk of de band progressie heeft weten te boeken ten opzichte van het debuut.

Voordat we daarop ingaan melden we dat Speedclaw nog steeds dezelfde muziekstijl hanteert. Een mix van NWOBHM en een flinke portie speed metal die ons terugvoert naar de jaren 80. Wat ook gebleven is, is de voorliefde voor een slechte hoes. Deze albumhoes is op het belachelijke af, maar ademt tegelijkertijd wel een old school vibe uit, wat dan wel weer bij de band past. Op Beast In The Mist krijg je zes nummers die ongeveer een half uur duren.

De ep start met Prelude. Een akoestisch opwarmertje dat door de ingetogen klanken wat contrasteert met de rest van het album. Daarom klinkt het opvolgend titelnummer Beast In The Mist wat fel. Lekkere riffs en een Saxon gevoel geven een impuls om te gaan headbangen. Het snelle wat chaotische refrein is even wennen, maar ook dat landt goed. Het nummer is één van de drie tracks die de zes minuten overstijgen. Verveling wordt echter voorkomen door een rustiger instrumentaal middenstuk in te bouwen, waarna de remmen weer los gaan. Lekker!

De heren hebben op bijgevoegde foto shirts aan van Exodus en Iron Maiden, namen die ook doorklinken in hun muziek. Faster Than Hell start met soleerwerk op een bedje van speed metal. Het tempo gaat nog wat verder omhoog en de naam Exodus komt, net als bij het niet imponerende Agression Strikes, nadrukkelijker naar voren. Op het lekkere The Rise Of The Claw is er inspiratie opgehaald bij Iron Maiden, met name ook in de af en toe opduikende twinsolo’s en de ‘reguliere’ solo’s. Het gevarieerde nummer heeft een lekker refrein waarin ook wat backing vocals opduiken. Het luistert bijzonder aangenaam weg en is NWOBHM uit het boekje. Hier valt helemaal niets op af te dingen.

En zo kunnen we rustig stellen dat Beast In The Mist een ode is aan de NWOBHM en speed metal bands uit het eind van de jaren 80. De band boekt veel progressie en zet hun eerste ep in de schaduw. Dit schijfje is voor fans die nostalgisch terugdenken aan de hoogtijdagen van de genoemde genres. Niet vernieuwend, maar dat is in dit geval een positief gegeven. De speeltijd van een half uur en de nostalgische productie zijn dik in orde. Jammer is wel dat het naar het einde toe kwalitatief net iets minder wordt, waardoor een hoger cijfer uitblijft, maar desalniettemin een lekkere plaat!

Releasedatum: 20-04-2018 | Label: Shadow Kingdom | Facebook

01. Prelude
02. Beast In The Mist