Spaceslug – Eye The Tide

Liefhebbers van sludge/stoner/doom: grijp jullie kans!
80/100

Spaceslug is een space rock/doomband uit Polen. De band is sinds 2015 actief en ze hebben ondertussen al twee volledige cd’s en een ep op hun naam staan. Met Eye The Tide voegen ze daar nog een derde langspeler aan toe. Ondanks dat de band nog niet zo heel lang bestaat, valt dat niet terug te horen in hun muziek; Eye The Tide klinkt gestroomlijnd en ervaren.

Eye The Tide wordt een beetje gekenmerkt door de afwisseling van aan de ene kant de hele trage, doom-achtige nummers en aan de andere zijde de vlottere tracks die meer richting stoner neigen. Een nummer als Obsolith is bij uitstek doom; traag en log. Tracks als I, The Tide en Words Like Stones zoeken meer die andere kant op: uptempo, atmosferisch, en melodielijnen gedreven door de lead guitar. Die laatste track is trouwens wel het pareltje van het album, met een sferische bas die tegen een post-rock gevoel aanleunt, een vlot tempo en later wisselingen richting doom en een stukje haast atmospheric black. Words Like Stones is een heel gevarieerd en technisch sterk nummer dat de aandacht vast blijft houden.

Wat overal terugkomt is een zekere groove die iedere song karakteriseert. De baspartij is lekker aanwezig en vormt overduidelijk het hart van de plaat. De vocalen zijn schaars, maar op de momenten dat ze er wel zijn weten de zangpartijen veel nadruk te leggen. In Obsolith zijn de vocals gelaagd, laag en hoog worden gecombineerd: een beetje zoals een sludgy Mastodon. In Words Like Stones wisselen ze de lage zang juist af met wat screams.

Ook al beslaat het album een gangbare vijftig minuten, het voelt alsnog te kort, zó lekker is de muziek. Lange tracks, met die kenmerkende combinatie van trage doom en sferische, melodieuze space rock, die eigenlijk alweer voorbij zijn voordat je er erg in hebt. Voor fans van stoner/sludge/doom is dit één van de betere releases van dit jaar.

Releasedatum: 20-07-2018 | Label: BFSD Records | Facebook

01.Obsolith
02. Spaced by One