Soulfly – Ritual

Degelijkheid troef
73/100

The tribe is back! De Amerikaans-Braziliaanse formatie Soulfly brengt deze week met Ritual het elfde album van hun éénentwintigjarige carrière uit. Gezien de manier waarop Soulfly de laatste paar albums van leer trok, zijn we erg benieuwd wat bandbaas Max Cavalera deze maal voor ons in petto heeft.

Ritual is de opvolger van Archangel uit 2015. Ook nu is de formule van Soulfly weer ouderwets en vertrouwd. Sinds de band in 2012 met Enslaved haar groove/nu-metal-wortels liet voor wat ze waren, is het death en thrash wat de klok slaat bij Max Cavalera en consorten. Lekker groovend zijn de songs nog altijd, echt complex is de muziek echter niet; lekker stampende riffs, aanstekelijke en meeschreeuwbare teksten en flink wat energie maken van Ritual desalniettemin een heel aardig album.

Direct vanaf de titeltrack, die tevens de plaat mag openen, zit het allemaal goed. Max klinkt ook op Ritual weer heerlijk boos. Zijn droge schreeuw is uit duizenden herkenbaar en andere smaakjes worden – om verveling te voorkomen – verzorgd in de vorm van gastbijdrages van vocalisten Randy Blythe (Lamb of God) op Dead Behind the Eyes en Ross Dolan (Immolation) tijdens Under Rapture. Het jazzy Soulfly XI zet de aloude bandtraditie voort en is wat ons betreft misschien wel het tofste nummer van de hele plaat, juist omdat het zo lekker anders is. Een aantal van de songs, met het titelnummer én het lekkere stampertje Evil Empowered voorop, hebben ondertussen wel de potentie om live tot graag geziene toevoegingen aan de setlist te verworden.

Met een speelduur van net geen drie kwartier, is Ritual een aardig gevulde boterham. De songs zijn straight to the point en regelmatig lekker vlammend. Het wiel wordt nergens opnieuw uitgevonden en we vragen ons dan ook af of deze plaat naysayers gaat kunnen overtuigen. Een vermakelijke maar niet direct memorabele luisterervaring en degelijkheid troef – fans van Sepultura en/of de laatste paar Soulfly-albums, kunnen Ritual desalniettemin blindelings aan hun collectie toevoegen.

Releasedatum: 19-10-2018 | Label: Nuclear Blast Records | Website

01. Ritual
02. Dead Behind the Eyes