Slow – V – Oceans

Donkere wolken boven onstuimig water
90/100

En de prijs voor meest logische bandnaam die nog niet bezet was gaat naar….Slow! Waarom bestond er nog geen doomband met deze naam? De man die deze ingeving kreeg is Déhà, een Brusselaar die er zoveel bands en projecten in allerhande doom- en black metal-genres op nahoudt dat wij al een organisatorische crisis krijgen als we zijn cv alleen maar zien. Ter Ziele is een ander vehikel van de man, hij is tevens actief in het allstar project Clouds. Slow is een van zijn productievere projecten. Dit is -nogal logisch- het vijfde album en eigenlijk verscheen het al vorig jaar. De release op een label is de reden dat wij dit schijfje nu mogen bespreken.

Slow begon als een ambient/drone project, maar evolueerde vanaf III – Gaia meer richting funeral doom, maar wel met een hoog atmo-black gehalte. Voor V – Oceans werkte Déhà samen met Lore B., die ook voor zijn project Ter Ziele de teksten voor haar rekening neemt. Niet dat daar iets van te verstaan is, want de monsterlijk diepe grunts ontnemen elke verstaanbaarheid. Dat is dan ook niet nodig om de muziek te ervaren. Slow presenteert ons een van de traagste, meeslependste en emotionele doom die we ons kunnen voorstellen. De productie is wat dof en erg vol gesmeerd met gitaren, toetsen en zang, zonder veel rust op je trommelvliezen. Daardoor voelt de muziek wat claustrofobisch en drukkend.

De ambient is nog altijd aanwezig en de nummers kennen veel opbouw met toetsen, sfeervolle strijkers en stilte, wat de beukende doom-stukken des te heftiger maakt. Zoek niet verder dan het tweede nummer Ténèbres, een melancholische dodenmars, die rustig begint, maar zijn schoonheid toont in de stevige opbouw richting het eind, steeds opbouwender in emotie en intensiteit, alvorens het allemaal opgaat in track drie, Déluge. En voor een schoolvoorbeeld van een climax luister je het eind van Mort, waarbij wordt opgebouwd tot een hoogtepunt, waarna vervolgens alles ineenstort en het kalm eindigt. Als een lichaam dat verzwolgen wordt door de golven van de verdrinkingsdood.

V – Oceans is een aangesloten stuk, maar wel met duidelijke overgangen. De rustige stukken klinken onheilspellend en je weet niet wanneer het openbreekt en de regen van ellende en depressie erover uitgestort zal worden. Als er een zwak punt aangewezen moet worden, dan zal dat de zware productie zijn, die niet je ding is als je niet van potdicht gesmeerde wall of sound-mixen houdt, of het kleine gebrek aan pakkende leads. De nummers kunnen soms wat eenzijdig klinken, maar voor een beetje funeral doom fan is dat geen gebrek. De doorgewinterde fan is allang gelukkig bij het horen van de troosteloze droefheid van dit project. Met V – Oceans zet Slow zich wat ons betreft direct in de eredivisie van doom. Een must-hear!

Releasedatum: 26-01-2018 | Label: Code666 | Facebook

01. Aurore
02 Ténèbres