Skogen – Skuggorna Kallar

De magie (en het venijn) ontbreekt
63/100

Met het ijzersterke I Döden (2014) als laatste wapenfeit, waren onze verwachtingen bijzonder hooggespannen toen de Zweedse black metalband Skogen een nieuw album aankondigde. Zouden de heren het even venijnige als sfeervolle I Döden kunnen evenaren – of misschien zelfs wel overtreffen – met het nieuwe Skuggorna Kallar?

Het antwoord op die vraag is helaas een volmondig ‘neen’. De magie van de vier Skogen-releases tot op heden ontbreekt op Skuggorna Kallar. Het album kabbelt voort maar mist pit en vooral de opvallend rijkelijk aanwezige cleane vocalen doen de amusementswaarde en overtuigingskracht van het album geen goed. Openingstrack Det nordiska mörkret is puur muzikaal beschouwd nog wel aardig, al is de cleane zang hier af en toe behoorlijk tenenkrommend en ‘op het randje’. Daarna wordt het album iets aangenamer, al zijn en blijven de ‘cleans’ de zwakste schakel in de formule van dit album. Het tempo ligt ook redelijk laag en de zang staat naar onze smaak veel te luid in de mix. Sfeer is er nauwelijks en het algehele geluid is wat dunnetjes en beknepen. Zonde!

Met een speelduur van net iets meer dan 41 minuten is Skuggorna Kallar bovendien een relatief kort album. Desalniettemin verslapt onze aandacht gaandeweg een paar maal. Skogen lijkt energie en daadkracht te missen, sommige songs blijven wel erg koppig in één bepaald (en altijd net iets te laag) tempo hangen en worden daardoor niet aantrekkelijker. Het etiket ‘zielloos’ gaat misschien wat te ver, de uitvoering is nog wel aardig en gelukkig bevat het album nog wel één echt lekkere song met Beneath the Trees – waarmee de band het blazoen toch wel wat oppoetst – al heeft ook die song te lijden onder weinig toonvaste zang.

I Döden was op voorhand al een plaat die moeilijk te overtreffen leek en het is geen schande dat Skogen dat hoge niveau niet weet te behalen. Enigszins teleurgesteld in Skuggorna Kallar zijn we echter wel, vooral omdat de sfeer ontbreekt en er duidelijk meer in het vat had gezeten. Elk nummer heeft zijn aangename (en vaak zelfs: sterke) ogenblikken maar onder aan de streep beklijft er te weinig om meer dan een degelijke voldoende te kunnen geven aan onze Zweedse vrienden. En die cleane vocalen zijn simpelweg niet sterk genoeg gebleken om de kar te kunnen trekken.

Releasedatum: 25-05-2018 | Label: Nordvis Produktion | Website

01. Det nordiska mörkret
02. När solen bleknar bort