Skeletonwitch – Devouring Radiant Light

Geüpdatete koers
84/100

Vorige week gaf de Amerikaanse melodic death/thrash metalband Skeletonwitch een retestrakke show tijdens de Pre-party van Dynamo Metal Fest in Dynamo Eindhoven. Die vrijdagavond kregen we ook direct een voorproefje van het nieuwe album van de heren uit Ohio, dat precies een week na dato (20 juli 2018) in de schappen zal liggen. De titel luidt Devouring Radiant Light, en het is een hapje dat niet te versmaden valt.

Skeletonwitch is al sinds de oprichting in 2003 een lekker eigenwijs bandje. De meesters van de opgefokte en tegelijkertijd onbeschoft melodieuze thrash/death metal, zijn vijf jaar na de vorige langspeler (Serpents Unleashed, 2013) terug aan het front. In de tussenliggende jaren verscheen nog de ep The Apothic Gloom (2016) waarop al een meer progressief geluid te horen was. Die lijn wordt op Devouring Radiant Light doorgetrokken. Het album, waarvan we Fen of Shadows, When Paradise Fades en Temple Of The Sun (toevallig de eerste drie songs van de plaat) al live voorgeschoteld kregen in Dynamo, klinkt nog altijd heerlijk pittig, al wordt er af en toe wat meer gas teruggenomen dan in het verleden het geval was. Het geheel klinkt ook voller; de productie is bijvoorbeeld minder kaal dan we van oudere Skeletonwitch-platen gewend waren. ‘Less is more’ had zeker zijn charme, het vollere geluid gaat wel ten kosten van de bijna overdreven rauwheid die platen als Beyond the Permafrost (2007) zo ontzettend smakelijk (en bijzonder) maakte.

Daarmee willen we zeker niet impliceren dat Devouring Radiant Light slapjes of ongeïnspireerd klinkt – in tegendeel zelfs! Frontman Adam Clemans spuwt vol overtuiging zijn gal en het pakkende gitaarwerk, al sinds jaar en dag dé motor van Skeletonwitch, heeft ook nu weer een glansrol – complimenten voor snarenplukkers Scott Hedrick en zijn kompaan Nate Garnette. De nieuwe muziek gaat echter een fikse stap verder dan simpel beukwerk; ook de gemiddelde tracklengte is flink omhoog gegaan, vergeleken met een aantal jaren terug. Hoewel het album maar net iets meer dan drie kwartier duurt, is het veruit de langste Skeletonwitch-plaat tot op heden.

Om een lang verhaal kort te maken: Skeletonwitch klinkt nog altijd lekker scherp, al is er dit keer beduidend meer ruimte om de muziek ook daadwerkelijk in te kleuren. Het gaat te ver om te zeggen dat de band ‘een nieuwe weg inslaat’, maar de ‘geüpdatete’ koers van The Apothic Gloom wordt op dit album verder doorgevoerd en geperfectioneerd. Energie heeft de muziek nog altijd meer dan voldoende, maar de thrashy-elementen zijn wel wat naar de achtergrond gedrongen. Melodieus, bozig, pittig en venijnig – maar ook volwassen, soms een tikkeltje progressief en verdomd sfeervol: Devouring Radiant Light is een plaat om van te smullen.

Releasedatum: 20-07-2018 | Label: Prosthetic Records | Website

01. Fen of Shadows
02. When Paradise Fades