Skálmöld – Sorgir

Interessante brok IJslandse metal
82/100

Je kunt er de klok op gelijk zetten: om de twee jaar verschijnt er een nieuw album van de IJslandse Vikingen van Skálmöld, zo ook in 2018. Sorgir – want zo heet de nieuwste toevoeging aan de discografie van de band – is de opvolger van Vögguvísur Yggdrasils (2016) en alweer het vijfde Skálmöld-album. De vorige vier stelden allen niet teleur, en dat geldt gelukkig ook voor de nieuweling.

We knallen er meteen lekker in met het galopperende Ljósid, waarna Sverðið het typische Skálmöld-geluid etaleert. Skálmöld is een band die altijd ontzettend veel aandacht besteedt aan de teksten. Zoveel zelfs, dat hun muziek gebruikt wordt tijdens taallessen in scholen op hun thuiseiland. Je hoeft overigens geen IJslands te spreken om puur en alleen op basis van het metrum van de zang te kunnen concluderen dat Sorgir geen uitzondering is op deze regel; het lijkt wel poëzie. Het epos dat middels dit album wordt verteld – geen spoilers! – is alleen al interessant omdat dezelfde situaties vanuit twee tegenovergestelde posities wordt beschreven, met een duaal karakter als gevolg. De eerste vier nummers vertellen een niet bepaald vrolijk verhaal, waarna song vijf tot en met acht de keerzijde van de medaille belichten. Een interessant concept dat erg goed en ver wordt doorgevoerd.

Sorgir blijkt een heuse groeiplaat te zijn. Na de eerste luisterbeurt komt de plaat misschien weinig spannend en wat ‘droogjes’ over; het lijkt op dat moment een typisch gevalletje ‘meer van hetzelfde’ te worden. Niets blijkt echter minder waar. Als je de plaat wat tijd (en een paar speelbeurten) geeft, wordt het album steeds smakelijker en smakelijker. Muzikaal lijkt Sorgir misschien wel iets minder ‘episch’ dan sommige van de oudere werken van de band. De folky-elementen zijn minimaal, al missen we dat tijdens het beluisteren van de plaat eigenlijk geen seconde. Sterk en pakkend gitaarwerk vervult een prominente rol waardoor het album bruist van energie. De fijne koorzang en headbangbare ritmes doen de rest.

Of dit het beste Skálmöld-album tot op heden is? Mwuah, dat blijft wat ons betreft Börn Loka uit 2012 of debuut Baldur uit 2010. Sorgir is evenwel een interessante brok IJslandse metal waarin elementen uit een wijd scala aan metal sub-stijlen worden gebruikt en gecombineerd. Diepe gromzang, cleane vocals en Vikingkoortjes slagen er in de teksten tot leven te wekken en het gitaarspel is bij vlagen opzwepend en heerlijk pakkend. We kunnen niet anders concluderen: Skálmöld flikt het weer en levert ook op hun vijfde langspeler niets dan kwaliteit.

Releasedatum: 12-10-2018 | Label: Napalm Records | Website

01. Ljósið
02. Sverðið