Shining – Animal

Een waardige opvolger van de blackjazz
80/100

De Noorse jongens van Shining begonnen ooit als een avant-garde jazzband waar geen metal aan te pas kwam. Later hebben ze deze twee genres in één vorm gegoten waaruit het meesterwerk Blackjazz is voortgekomen, tevens de naam voor het genre dat ze aan zichzelf hebben gekoppeld (een combinatie van black metal en jazz). De jazz is daarna langzamerhand verdwenen en we kregen het recht-toe-recht-aan One One One en International Blackjazz Society, welke een gulden middenweg probeerde te zoeken tussen die twee vorige albums. Op Animal is de jazz dan echt compleet verdwenen en ligt de focus meer op het maken van een toegankelijke en lekker rockende plaat, met een verrassende focus op meer synthesizers en melodieën.

Jørgen Munkeby, de frontman van de band, zegt in de press-release verveeld te zijn met het Blackjazz concept. Hij wilde iets compleet anders gaan maken. De titeltrack, die als single uitgebracht werd, zet meteen de toon voor deze andere richting. Een catchy, rockend nummer dat zelfs begint met een heuse Nickelback-verwijzing (“Well, it’s midnight, damn right”). Ook opener Take Me laat de nieuwe sound goed horen, die door het gebruik van synths haast een 80’s sfeertje krijgt met een snuifje chillwave. Heel verrassend en heel lekker!

Nummers als My Church, Fight Song en Smash It Up! zetten deze koers voort, maar er is ook ruimte voor een aantal ballades.
When The Lights Go Out laat akoestische gitaren horen en is een ingetogen track, evenals When I’m Gone, een bombastische song die heel episch aanvoelt. Tegen het einde van de plaat aan kennen we de sound inmiddels wel en volgen er een paar minder interessante nummers, maar met afsluiter Hole In The Sky eindigt het album op een hoogtepuntje. Dit duet met Noorse popzangeres Linnea Dale klinkt grandioos en is tevens een perfect passend einde.

Op Animal laat Shining een compleet andere sound horen en gooien de heren alle remmen los. Pakkende melodieën, synthesizers, en gitaarriffs vullen het album, maar er is ook ruimte voor veel bombast. De ooit zo typerende blackjazz is verdwenen en maakt plaats voor een haast tegenovergestelde richting. Een verrassende, maar ook zeker verdomd lekkere plaat!

Releasedatum: 19-10-2018 | Label: Spinefarm Records | Website

01. Take Me
02. Animal