Shezoo – Agony of Doubt

Aangename flashback
84/100

Bij de naam Shezoo zal niet snel een belletje gaan rinkelen. Daarom eerst een kleine toelichting. Het is een Zwitserse band die in 2006 werd opgericht door zes vrouwen. Eén daarvan, frontvrouw Natasha, is zelfs van Nederlandse komaf! Van de originele bezetting is echter maar weinig overgebleven, aangezien, naast de genoemde Natasha, nu drie heren onderdeel uitmaken van de line-up.

Shezoo speelt muziek die je ‘hardrock met een heavy metalrandje’ zou kunnen noemen. Ze geven zelf aan beïnvloed te zijn door Dio, Kingdom Come en Accept. Daar kun je moeiteloos Krokus en vooral The Scorpions aan toevoegen. Mensen die van progressief of avant-garde houden zullen met dit album dus niet aan hun trekken komen. Agony of Doubt verschijnt drie jaar na de laatste release Change en bevat tien compacte nummers die globaal tussen de drie en vijf minuten klokken.

Na één draaibeurt kunnen we direct vaststellen dat er gekozen is voor een retro-geluid waar vooral het begin van de jaren 80 in doorklinkt. Geen verrassing, gezien bovenstaande inspiratiebronnen. Wat ook opvalt is de retro-productie en vooral de hoge kwaliteit van het materiaal.

De eerste helft van het album start met luchtige hardrock, waarin goede melodieën hand in hand gaan met sterke zanglijnen, die af en toe voorzien zijn van backing vocals, voor wat extra cachet. Solo’s zoals in het titelnummer worden zorgvuldig geplaatst en doordat ze in dienst van het nummer staan voegen ze ook echt iets toe. Gitaar en vooral zang staan op de voorgrond en de ritmesectie blijft vrij sober. Zo marcheert Shezoo via heerlijke nummers naar Mirror, een power ballad die strategisch op het album is geplaatst. De track heeft een puike melodie, die direct blijft hangen. Het reflectieve nummer nodigt uit tot meezingen en is het hoogtepunt van het album.

Ook het afsluitende The Key is een heerlijke semi-ballad, alhoewel het niveau van Mirror niet wordt gehaald. Tussendoor hebben we met Cradle The Dead en Living Dead Strangers wat hardere nummers voor onze kiezen gekregen, welke met The Scorpions in het achterhoofd lijken te zijn geschreven. Het valt ook op dat Natasha absoluut geen typische vrouwenstem heeft en de stem van Klaus Meine aardig benadert. Met name Living Dead Strangers is een heerlijk rockend en stampend nummer dat uitnodigt tot het opendraaien van de volumeknop.

De conclusie is dat Shezoo een ontzettend sterke plaat heeft afgeleverd. Ook qua teksten is het aardig om eens wat anders te horen. Zo wordt in het sterke To You bijvoorbeeld een dankwoord gebracht aan de mensen die altijd voor anderen klaarstaan.

Eigenlijk zijn de kritiekpunten op dit album zeer schaars. We zouden het wat idiote artwork kunnen noemen en het gebrek aan enige vernieuwing. Vast staat dat dit qua muziek een topper in zijn subgenre is en het beste dat Shezoo ons tot op heden heeft geboden. Indrukwekkend dat de band zichzelf zo blijft verbeteren. Shezoo verdient het om meer gehoord te worden.

Releasedatum: 26-01-2018 | Label: Fastball | Facebook

01. Agony of Doubt
02. To You