Schwarzer Engel – Kult Der Krähe

Marcherende kraaien met eyeliner
76/100

Een paar maanden geleden bespraken we de ep Sinnflut van Schwarzer Engel. Voor een introductie verwijzen we u dan ook graag naar die bespreking. David Jason heeft grote schoenen te vullen. Zijn eigen, want het vorige tweeluik Imperium I: Im Reich Des Götter en Imperium II: Titania waren bijzonder fijne platen. Het ep’tje Sinnflut maakte ons wel nieuwsgierig, hoewel het een erg makkelijke release was. Nu hebben we dan het nieuwe album Kult Der Krähe, eens even kijken wat ons staat te wachten.

Schwarzer Engel is een band die een eigen sound heeft, maar wel voldoende kan variëren daarin, door een verse balans tussen die elementen. De Imperium platen waren zo enorm bombastisch en orkestraal dat er maar één weg over is: een tandje terugschakelen. Of eigenlijk een paar tandjes, want hoewel de orkesten nog steeds duidelijk aanwezig zijn, staan ze beduidend minder prominent in de mix en is Kult Der Krähe een stuk minder bombastisch. Daardoor luistert het album soepel weg. Ietsjes te soepel. Het kost ons wat tijd om de hooks te onthouden, en dat terwijl elk nummer catchy is. Maar door de gelijkwaardige sound is het verschil tussen de tracks verwaterd en lijkt het meer op elkaar. Natuurlijk herkennen we Sinnflut en Futter Für Die See, die ook op de ep stonden. Ook Ein Kurzer Augenblick heeft geen moeite te blijven hangen, maar bij de andere tracks moeten we even werken.

Een echte beuker hebben we niet, het album is niet heel erg agressief en zelfs vrij commercieel. Unheil doet het hart het meest kloppen, omdat de band hier echt duister en boos klinkt, net als op de eerste platen. Er waart een lichte Rammstein-vibe rond, maar bij nummers als Mein Glühend Herz en Gott Ist Im Regen is die veel nadrukkelijker aanwezig. Schwarzer Engel is gelukkig veel meer metal dan Rammstein (niet dat we Rammstein afzeiken, maar SA weet zich te differentiëren van hun voorbeeld) en het is vooral de diepe zang van Jason die aan Till Lindemann doet denken. Unheil is ingesloten door twee ballades, waarvan Requiem, dat ook op de ep stond, het interessants is. Wenn Mein Herz Zerbricht is vooral cliché, ongeïnspireerd en niet memorabel. Lacrimosa doet dit kunstje vele malen beter, op volgende platen hoeft dit dan ook niet herhaald te worden.

Doch, Kult der Krähe is geen slecht werkje, maar we weten dat er meer in de koker van deze man zit. Hoe dan ook kunnen liefhebbers van de band dit gewoon aanschaffen, want echt grote veranderingen bespeuren we niet. Het overgrote deel van de nummers is catchy en steekt goed in elkaar. Deze sound leent zich echter niet zo voor ballades, die zijn dan ook vooral het zwakkere punt. Wellicht is dit het moment dat Schwarzer Engel de stap naar een internationaler publiek kan maken, want de sound van deze band is toch wel uniek. Wel typisch een band voor M’era Luna en Wave Gothik Treffen, maar dat is soms ook gewoon leuk.

Releasedatum: 23-02-2018 | Label: Massacre Records | Website

01. Krähen An Die Macht
02. Viva La Musica