Satanic Surfers – Back From Hell

Geslaagde comeback
74/100

Halverwege de jaren 90 van de vorige eeuw was punk rock ongekend populair. Met name bands als Green Day en The Offspring scoorden hit naar hit. Maar er waren ook andere bands die een bijdrage leverden. Uit Zweden kwam bijvoorbeeld de band Satanic Surfers, met een aantal leuke releases in het begin van de jaren 90. Na Taste The Poison hield de band het in 2007 uiteindelijk voor gezien.

Na elf jaar blijkt de band toch nog niet uitgesurfd en komt er zomaar een nieuw album uit, met de toepasselijke titel Back From Hell. Aanslingeren die handel dus!

The Usurper is het eerste nummer en verscheen eerder al op een 7”. Er ligt veel nadruk op de zang, inclusief backing vocals, en het doet af en toe denken aan een wat hardere variant van mijn favoriete punk rockband Bad Religion. Meer van dit graag!

Ook in het vervolg wordt de overtuigende cleane zang succesvol voorzien van goede, snelle riffs. Heel af en toe wordt er geflirt met hardcore, maar het klinkt toch vooral heel 90’s wat de heren laten horen.

Met Ain’t No Ripper klinken de Zweden dan toch een beetje als The Offspring. Een springerig nummer met een aangename flow, waarbij het lastig stilzitten is. Het wat langere SelfMedication klinkt dan weer wat meer als Bad Religion, met sterke zanglijnen die de riffs dirigeren. Daarnaast zijn er backing vocals en aansprekende teksten als “Down is the only way to fall”. De korte, bijna rappende, passage aan het einde van het nummer bevalt wat minder, maar gelukkig wordt de draad snel weer opgepakt. In Nowhere Going Fast wordt bezongen dat het leven snel gaat en dat je er maar beter van kunt genieten. Waarvan akte.

Opvallend zijn de sterke vocalen van Rodrigo Alfaro, die net dat beetje extra emotie brengen. Af en toe wordt er wat gas teruggenomen, wat de nodige ademruimte biedt en waardoor de snellere stukken beter naar voren komen. Ook vinden we de nodige gierende solo’s op dit album. Beide punten maken Back From Hell als geheel sterker. Toch is niet elk nummer een voltreffer. Op Paying Tribute wordt iemand oprecht bedankt, maar ironisch genoeg is dit toch een van de mindere nummers. Doordat de volgende song ook niet veel beter klinkt, gaat het album – helaas – toch een beetje als een nachtkaars uit.

Satanic Surfers is terug met een album dat in alles de jaren 90 uitademt. De voornaamste problemen van dit album zijn de korte speelduur en een matige rangschikking van de nummers. De eerste track is het beste nummer en de minste staan achteraan, waardoor het lastig blijkt om de aandacht vast te houden. Daar staat tegenover dat deze schijf de nodige sterke nummers bevat, die door ondergetekende inmiddels al zijn grijs gedraaid. Een geslaagde comeback: Back From Hell is voor iedere liefhebber van punk rock zeker het checken waard!

Releasedatum: 13-04-2018 | Label: Mondo Macabre Records | Facebook

01. The Usurper
02. Catch My Breath