Rotting Kingdom – Rotting Kingdom (EP)

Klassieke doom-death uit het boekje
80/100

Het is ongelofelijk hoeveel bands er met ‘Rotting’ beginnen. Natuurlijk zijn vooral de Grieken van Rotting Christ bekend, maar er zijn ook bands die zich Rotting Bull, Rotting Genitalia en zelfs Rotting Sky en Rotting Palms noemen. Aan het illustere rijtje kunnen nu de Amerikanen van Rotting Kingdom worden toegevoegd.

Drie van de vijf heren (inclusief de zanger) zijn al bekend van het death/thrash ensemble Tombstalker, welke vooral bekendheid geniet in de Amerikaanse underground scene. Rotting Kingdom komt met klassieke doom/death die ons terugbrengt naar de jaren 90.

De zelfgetitelde ep is het eerste wapenfeit van de band en bevat drie nummers die een kleine 25 minuten van uw leven in beslag nemen. De compacte teksten gaan over dood en vergankelijkheid in de breedste zin van het woord. Niets atypisch voor dit genre dus.

Opener Adrift In A Sea Of Souls start met een repetitieve riff die langzaam aan van grunts en drums voorzien wordt. Vervolgens gaat ook het tempo omhoog en gaan we los met doom-death, gebaseerd op de jaren 90. De grunts zijn vrij klassiek en doen denk aan de brulboei van Mourning Beloveth of zelfs oer-Anathema. De eerste track kent aangename melodieën en schakelt regelmatig tussen rustige en snelle momenten, waardoor een aangename dynamiek ontstaat. Een lekkere opener.

De ep vervolgt zijn weg met het kortere The Castle Of Decay. Deze track heeft een wat directere benadering en start direct met grunts en knallende gitaren. Het nummer is meer uptempo en beduidend zwaarder van karakter.

Dan is het alweer tijd voor afsluiter Demons In Stained Glass. Dit nummer opent met een riff waar de melancholie van afdruipt. Vervolgens wordt de song opgebouwd tot een, naar de maatstaven binnen de doom-death, uptempo nummer waarbij mooie melodiebogen elkaar afwisselen. Het tweede gedeelte van de track is juist wat kalmer en meer berustend. De productie van de ep is gelukkig niet te transparant, maar klinkt wel diep en donker, waardoor de melancholie en bitterheid die de muziek uitademt extra overtuigend overkomt.

Rotting Kingdom levert met deze ep een prima visitekaartje af. Vooral fans van een klassiek doom-deathgeluid kunnen hier toeslaan. Er zijn namelijk geen akoestische tierelantijntjes, vrouwenzang, synths of violen op deze ep te bekennen. Indien je Mourning Beloveth of oud werk van Novembers Doom kunt waarderen, haal je met deze self-titled ep van Rotting Kingdom een leuke schijf in huis die ook nog eens is voorzien van een smaakvolle cover.

Releasedatum: 19-01-2018 | Label: Godz Ov War Productions | Facebook

01. Adrift In A Sea Of Souls
02. Castle of Decay